Saturday, November 03, 2007

Peraturan pemilihan dirombak

PUTRAJAYA: Umno akan mengkaji semula peraturan pemilihan bagi mencari kaedah lebih berkesan bagi menangani masalah politik wang, kata Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak.

Tanpa mahu menyatakan bentuk kaedah yang akan diperkenalkan itu, Najib yang juga Timbalan Presiden Umno berkata, ia akan dilaksanakan ketika pemilihan parti akan datang.

"Kita mahu membanteras politik wang... perkara ini tidak timbul sangat tahun ini tapi bila kita ada pemilihan nanti, kita kaji semua peraturan untuk lihat cara dan kaedah yang lebih berkesan menangani masalah ini," katanya pada sidang media di sini, semalam.

Najib diminta mengulas amaran Pengerusi Lembaga Disiplin Umno, Tengku Ahmad Rithauddeen Ismail, kepada pemimpin Umno negeri dan bahagian parti supaya tidak cuba mengumpan hadiah kepada ahli bagi menentukan perwakilan untuk pemilihan akan datang.

Pada sidang media di Ibu Pejabat Umno di Kuala Lumpur, Rabu lalu, Tengku Ahmad Rithauddeen mendedahkan ada Ketua Perhubungan Umno negeri, Ketua Pemuda, Ketua Wanita dan Puteri di peringkat Bahagian memberi hadiah kepada ahli dengan mesej memilih perwakilan tertentu.

Katanya, Lembaga Disiplin mengesan perkara itu daripada keterangan yang diberikan saksi ketika siasatan aduan politik wang tetapi tidak dapat mengambil tindakan kerana tiada laporan khusus mengenai perkara berkenaan.

Pemilihan Umno yang ditangguh sehingga selepas pilihan raya umum akan datang dijangka diadakan tahun depan.

No comments: