Saturday, November 03, 2007

Pemimpin Pemuda berpeluang berucap

MELAKA: Majoriti pembahas Pergerakan Pemuda Umno pada Perhimpunan Agung Umno minggu depan terdiri daripada ketua pemuda negeri bagi memberi laluan kepada mereka yang kebanyakannya akan tamat tempoh usia pemuda pada tahun ini.

Ketua Penerangan Pemuda Umno, Datuk Azimi Daim akan berucap sebagai pencadang bagi Usul Ucapan Dasar Ketua Pemuda Umno, manakala Ketua Pemuda Wilayah Persekutuan, Datuk Norza Zakaria sebagai penyokong.

Daripada 12 pembahas yang mewakili setiap negeri pula, tujuh adalah Ketua Pemuda Negeri iaitu Mohd Rawi Abdul Hamid (Kedah); Dali Husin (Kelantan); Ashakari Abu Noor (Melaka); Shukor Idris (Selangor); Datuk Khairuddin Yaakob (Pahang); Razali Ibrahim (Johor) dan Zainol Fadzi (Perak).

Empat lagi adalah Ketua Pemuda Umno Bahagian terdiri daripada Mohd Zaidi Said (Permatang Pauh); Abd Samad Ibrahim (Kuala Pilah); Hamunir Hamzah (Kuala Kangsar) dan Osman Ahmed (Sipitang). Terengganu pula diwakili Naib Ketua Pemuda Bahagian Kuala Terengganu, Badrul Hisham Zaki.

Azimi yang juga Pengerusi Jawatankuasa usul Pemuda berkata, kebanyakan ketua pemuda negeri akan tamat tempoh usia pemuda pada tahun ini dan sewajarnya mereka diberi peluang untuk bercakap di perhimpunan kali ini.

Dari segi isu yang akan dibahaskan kata beliau, ia tidak ditetapkan cuma panduan diberi secara kasar yang meminta supaya setiap jurucakap memberi respons dan cuba membahaskan isu semasa.

"Soal pilihan raya mungkin tidak banyak yang bercakap kerana belum tiba masanya lagi, walaupun ia rutin bagi kita. Mungkin antara lain perkara yang akan dibincangkan ialah berkaitan tindakan membakar bendera di Terengganu, peningkatan kadar jenayah dan kemasukan pekerja asing.

"Pemuda akan lebih banyak membincangkan isu semasa," katanya sambil menambah setiap tahun barisan pembahas Pemuda membuat penyelidikan dan rujukan sebelum bangun berucap.

Azimi berkata, sebelum perhimpunan berlangsung, kesemua pembahas akan dipanggil untuk melihat topik yang dibincangkan dan dari sudut mana mereka nak sentuh.

"Ini tidak bermakna kita mahu menghalang mereka daripada menyentuh mengenai apa saja isu yang mereka nak cakap," katanya.

"Cuma kita nak tahu isu yang mereka nak bawa kerana kita tak nak lihat perbahasan yang akan memberi kesan negatif terhadap imej Pemuda dan Umno," katanya.

Beliau mengingatkan bahawa Perhimpunan Agung Umno untuk orang Melayu, jadi mereka boleh bercakap apa saja untuk kepentingan orang Melayu.

"Inilah pandangan kita, walaupun mungkin perlu sedikit berhati-hati untuk kita menjaga hubungan sesama parti komponen dalam Barisan Nasional (BN), dalam masa sama kita tidak boleh nak sekat atau halang seseorang itu daripada bercakap apa saja dia rasa perlu dan penting untuk memperlihatkan Umno sebagai parti yang memperjuangkan hak serta kepentingan orang Melayu.

"Nasihat saya, apa anda nak cakap... cakaplah, tetapi yang penting setiap jurucakap perlu bertanggungjawab terhadap apa yang dia ucapkan," katanya.

No comments: