Saturday, November 03, 2007

UMNO Johor sokong kekal format dwibahasa

KOTA TINGGI 2 Nov. – Kerajaan Johor mengalu-alukan langkah Kementerian Pelajaran untuk meneruskan format dwibahasa dalam peperiksaan di sekolah pada tahun depan.

Menteri Besar, Datuk Abdul Ghani Othman berkata, bagaimanapun UMNO Johor akan terus memperjuangkan soal memartabatkan Bahasa Malaysia pada Perhimpunan Agung UMNO minggu depan.

“Walaupun UMNO Johor telah membentangkan usul menolak pengajaran Sains dan Matematik dalam Bahasa Inggeris tahun lepas, UMNO Johor pada masa yang sama tetap memikirkan perlunya rakyat di negara ini menguasai bahasa lain terutama Bahasa Inggeris,” katanya.

Beliau berkata demikian ketika ditemui pemberita pada majlis sambutan Hari Raya Aidilfitri Parlimen Kota Tinggi di Kampung Sungai Sembilang di sini hari ini.

Mengenai wakil negeri Johor yang akan berucap dalam Perhimpunan Agung nanti, beliau berkata, ucapan dasar Presiden akan dibahaskan oleh Ketua Penerangan UMNO Johor iaitu Senator Dr. Mohd. Puad Zarkashi.

“Isu ekonomi dan pendidikan akan dibahaskan oleh Ahli Dewan Undangan Negeri Sungai Abong, Datuk Dr. Haris Salleh sementara isu agama akan dibahaskan oleh Ketua Pemuda Bahagian Sekijang, Ayub Rahmat.

“UMNO Johor akan mengambil kesempatan untuk menguatkan perjuangan UMNO dalam Perhimpunan Agung kali ini,” katanya.

No comments: