Saturday, November 03, 2007

Siaran khas ‘UMNO 25 tahun’ di RTM1 Ahad

KOTA BHARU 2 Nov. – Radio dan Televisyen Malaysia (RTM) akan menyiarkan semula dokumentari sejarah khas bertajuk ‘UMNO 25 tahun’ pada Ahad ini.

Timbalan Menteri Penerangan, Datuk Ahmad Zahid Hamidi berkata, dokumentari itu pernah ditayangkan pada tahun 1971 sempena ulang tahun ke-25 penubuhan UMNO.

Menurutnya, dokumentari bersejarah itu akan disiarkan selama 90 minit bermula pukul 8.30 malam sehingga 10 malam di saluran televisyen RTM1.

‘‘Ia perlu ditonton semua lapisan rakyat kerana dokumentari ini memaparkan peristiwa-peristiwa politik yang bermakna dalam sejarah negara dan ada hubung kait dengan UMNO sehingga membawa kepada tercapainya kemerdekaan pada 31 ogos 1957.

‘‘Bukan itu sahaja, dokumentari ini juga menceritakan bagaimana UMNO turut memainkan peranan penting sehingga tertubuhnya Malaysia,” katanya.

Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas mempengerusikan mesyuarat Majlis Penerangan Kebangsaan Kementerian Penerangan dan Majlis Komuniti Bestari di sini hari ini.

Menurut Zahid, dokumentari itu memaparkan sumbangan beberapa tokoh veteran negara antaranya bekas Perdana Menteri, Tunku Abdul Rahman, Tun Abdul Razak; Tan Sri Sardon Jubir, Ibu Zain; Senu Abdul Rahman dan Tan Sri Syed Jaafar Albar.

No comments: