Friday, November 02, 2007

Tiada apa yang baru dalam ECER, cuma kempen pilihan raya

Basiron Abdul Wahab
Fri | Nov 02, 07 | 12:32:24 pm MYT

Makna 'ECER' di dalam Kamus Dewan bermaksud menjelejehkan contohnya menjelejehkan air, minyak dan sebagainya atau menaburkan (di sana-sini), menceritakan atau mengheboh-hebohkan.

Sama ada ia difahamkan dengan maksud menceritakan atau menjejejehkan atau mengheboh-hebohkan, erti ECER dalam konteks wilayah ekonomi pantai timur tidaklah berbeza daripada apa yang dimaksudkan itu.

Plan Wilayah Ekonomi Pantai Timur (WEPT/ECER) yang dilancarkan pada 29 Oktober lalu adalah projek gembar-gembur menjelang pilihan raya dan ia akan di 'wiridkan' setiap saat oleh media arus perdana sehingga ia melekat dalam pemikiran rakyat khususnya penduduk di negeri-negeri pantai timur.

Mungkin kenyataan itu agak keterlaluan tetapi untuk menafikan ECER tidak digembar gembur adalah tidak benar, kerana kerajaan Barisan Nasional telah menjelejeh ECER sama seperti program Rancangan 2020, Rancangan Malaysaia ke-9, Angkasawan sebelum ini .

Plan pembagunan wilayah yang dikatakan terbesar itu meliputi kawasan seluas 66,736 km persegi meliputi empat buat negeri iaitu Kelantan, Terengganu dan Johor (sebelum ini Johor sudah mempunyai Wilayah Pembangunan Iskandar (WPI), ertinya Johor mempunyai dua Plan pembangunan wilayah ekonomi.

Turut di heboh, Ecer melibatkan kos pelaburan berjumlah RM112 billion untuk tempoh 12 tahun (2007 - 2020) atau RM9.33 bilion setahun iaitu meliputi tiga Rancangan Malaysia iaitu Rancangan Malaysia ke-9, 10, dan 11.

ECER mempunyai 227 projek di keempat-empat buah negeri itu.

Lebih separuh (53%) daripada pembiayaan ECER datangnya daripada peruntukan kerajaan persekutuan (39%), Syarikat Kerajaan (GLC) 14 %, bakinya (47%) daripada swasta iaitu Inisiatif Swasta (27%) dan Sektor Swasta (20%).

Komponen pelaburan utama ialah Pengangkutan dan Infranstruktur (43%), Pelancongan (15%), Pendidikan dan kemudahan awam (15%), Pengeluaran dan petrokimia (9%) dan Pertanian (4%).

Program membina kemudahan pengangkutan awam seperti pembesaran Lapangan Terbang, lebuh raya baru dan pelabuhan sememangnya amat diperlukan oleh rakyat di ketiga-tiga negeri itu. Rakyat di negeri-negeri tersebut sudah lama menggunakan jalan raya sempit lagi buruk.

Lebuh raya Kuala Lumpur–Karak yang dibina sekitar 80’ an sebenarnya bukanlah lebih raya yang selamat digunakan kerana struktur jalannya banyak selekoh berbahaya. Ia perlu diganti dengan lebih raya baru yang lebih moden sebagaimana Lebuh raya Pantai Timur (LPT) yang menhubungkan Karak-Kuantan-Kuala Terengganu dan seterusnya ke Kota Bahru (tetapi belum pasti dibina kerana Kelantan diperintah oleh PAS).

Keperluan-keperluan asas

Pemodenan sistem jalan raya, pelabuhan dan lapangan terbang merupakan keperluan asasi bagi rakyat begitu juga dengan sistem keretapi sepatutnya juga diberi perhatian sama di dalam ECER khususnya bagi menghubungkan bahagian tengah Semenanjung dengan bahagian pantai timur dan barat semenanjung yang mempunyai pelabuhan.

Perkhidmatan kereta api Wakaf Baru-Gemas-Singapura sepatutnya dipertingkatkan dengan menggunakan kereta api lebih moden dan baru. Hari ini jika anda menaiki kereta api Gua Musang– Gemas ia adalah pengalaman yang menyiksakan (terutama kereta api waktu petang) di mana sistem pendingin hawanya sering rosak. Ia lebih mirip kepada manaiki kebuk panas untuk pembakaran kek, bukannya menaiki kereta api!

Sistem pengkutan jalan darat di antara Kuala Lipis dan Gua Musang dengan pantai barat Semenanjung iaitu Selangor dan Perak juga perlu dipertingkatkan supaya dua kawasan tengah semenjung Malaysia dapat dihubungkan dengan jalan raya lebih sempurna agar ia tidak lagi menjadi kawasan terpencil dan menakutkan kepada kakitangan kerajaan terutama Doktor untuk berkhidmat di kedua-dua kawasan tersebut.

Hasrat untuk melihat sektor pertanian dan pemakanan bertaraf dunia amatlah besar seperti yang disentuh di dalam ECER, tetapi sebenarnya peruntukan yang disedia adalah kecil (4%) berbanding sektor pengeluaran dan perokimia (9%). Dengan peruntukan terkecil itulah amat diragui keupayaan sektor pertanian dan penternakan untuk menjadi pengeluar makanan terbesar di Malaysia .

Projek herba yang turut disentuh di dalam ECER telah lama diusahakan di Kelantan dan Pahang. Begitu juga ternakan lembu di Pahang, Kelantan dan Terengganu yang dikatakan akan menggunakan ladang kelapa sawit sebagai pusatnya telah lama diusahakan oleh peneroka di rancangan-rancangan Felda.

Penternakan

Perlu diingat, Pahang pernah mengusahakan ternakan lembu komersil secara besar-besaran sekitar tahun 70-an dahulu melalui sebuah anak syarikat agensi kerajaan negeri yang dinamakan Majuternak.

Malangnya Majuternak ini tidak maju, Majuternak gagal menuruti jejak penternak di Australia, New Zealand atau Argentina akhirnya syarikat yang tubuh menggunakan wang rakyat itu berkubur dan kini cuba diulangi semula di bawah ECER.

Dalam memajukan bidang ternakan ini, kerajaan pasti tidak akan menggunakan kepakaran penternak sedia ada. Syarikat di bawah ECER pastinya akan menggunakan warga asing di ladang-ladang mereka.

Selain bidang pengeluaran dan petrokimia, suatu lagi bidang yang menjadi tumpuan ECER ialah pelancongan.

Difahamkan Pahang adalah destinasi utama pelancong berbanding Kelantan dan Terengganu. Pahang sebenarnya tidak mempunyai produk pelancongan yang menarik sebagaimana Kelantan dan Terengganu. Tetapi jumlah pelancong yang datang ke Pahang adalah yang tertinggi berbanding dua jirannya itu.

Kekuatan pruduk pelancongan Pahang berpunca daripada produk pelancongan perjudian.

Pelancongan perjudian

Perkara ini pernah menjadi perdebatkan dan oleh wakil rakyat BA, Jefri Abdul Rahsid (ketika itu menjadi Ahli Dewan Negeri kawasan Cini). Jefri mencabar kerajaan Pahang supaya menutup sementara operasi pusat perjudian di Genting Highlands selama enam bulan bagi mengkaji jumlah pelancong yang datang dalam ke Pahang.

Menurut Jefri jumlah pelancong yang ramai bertadang ke Pahang sebenarnya adalah pelancong perjudian. Pelancong yang datang ke Pahang bukan kerana produk pelancongan tetapi kerana ingin berjudi. Justeru kerajaan perlu menghentikan sementara operasi pusat perjudian itu bagi tujuan kajian, katanya.

Reaksi awal Pesuruhjaya PAS Pahang, Dato' Tuan Ibrahim Tuan Man terhadap ECER ialah tiadanya perkara baru ditimbulkan di dalam plan ECER. Katanya projek yang sebut itu adalah sedia ada.

Pandangan tersebut bersesuaian dengan apa yang disebut oleh naib Presiden Pembangunan dan Perangcangan Korporat Petronas, Dato' Nasaruddin Md Isa yang secara jelas menyatakan tidak ada konsep baru dan asing disogokan di dalam ECER.

Ertinya ECER hanya mengemukakan rancangan lama yang di 'make up' supaya kelihatan baru dan cantik menjelang pilihan raya umum.

Jika kenyataan Nasruddin itu benar, maka mengumumkan ECER dengan gah dan diberi liputan luas menyamai maksud ECER seperti yang ditakrif oleh Kamus Dewan iaitu 'mengheboh-hebohkan' perkara yang sudah dan akan disebut di dalam Rancangan Malaysia ke-9 , 10 dan 11. - mns

No comments: