Friday, November 02, 2007

Azmin bebas tuduhan beri keterangan palsu

KUALA LUMPUR: Bekas Ahli Dewan Undangan Negeri Hulu Klang, Mohamad Azmin Ali, semalam dibebaskan daripada sabitan dan hukuman penjara 18 bulan berhubung tuduhan memberi keterangan palsu pada perbicaraan Datuk Seri Anwar Ibrahim, sembilan tahun lalu.

Hakim Mahkamah Tinggi, Datuk Abdul Kadir Musa mengetepikan sabitan dan hukuman itu selepas membenarkan rayuan Mohamad Azmin, 42, terhadap keputusan Mahkamah Sesyen bertarikh 2 Mei 2001 itu.

Mohamed Azmin yang ditemui selepas itu berkata, beliau bersyukur kerana kes itu selesai selepas sembilan tahun.

"Saya menunggu terlalu lama untuk menghabiskan rayuan ini, tetapi bersyukur dengan keputusan mahkamah itu," katanya yang diwakili peguam C V Prabhakaran.

Keterangan yang didakwa palsu itu berbunyi: "Saya memberitahu majistret mengapa reman saya tidak boleh dilanjut kerana ancaman dan kekerasan yang digunakan oleh polis ke atas saya ketika saya ditahan adalah terlalu kejam dan memaksa saya membuat pengakuan membabitkan saudara Anwar yang tidak berasas sama sekali."

Kenyataan itu dibuat Mohamad Azmin ketika menjadi saksi pembela ke-14 pada perbicaraan rasuah terhadap Anwar pada 9 Mac 1999.

Bekas setiausaha sulit Anwar itu dihadapkan ke Mahkamah Sesyen pada 1999 atas tuduhan berkenaan, tetapi dibebaskan pada peringkat pendakwaan selepas Hakim Hamdan Indah memutuskan tiada kes prima facie terhadapnya.

Pihak pendakwaan kemudian membuat rayuan di Mahkamah Tinggi yang mana Hakim Datuk Abdul Wahab Patail memerintahkan Mohamad Azmin membela diri, dengan menghantar kes itu semula ke Mahkamah Sesyen untuk menyambung perbicaraan pada pada peringkat pembelaan.

Berikutan itu, dia didapati bersalah dan dihukum penjara 18 bulan oleh Hakim Akhtar Tahir. Mohamad Azmin kemudian memfailkan rayuan terhadap keputusan berkenaan.

Sehubungan itu, dalam keputusannya semalam, Abdul Kadir berkata, kata-kata yang didakwa palsu itu perlu dibaca dengan mengambil kira keseluruhan keterangannya, bagi memahami apa sebenarnya hendak disampaikan Mohamed Azmin pada perbicaraan rasuah terhadap Anwar itu.

"Keadaan kes ini memaksa saya lebih cenderung menerima pandangan hakim perbicaraan pertama (Hamdan) dalam penghakimannya, iaitu kata-kata yang didakwa palsu itu sebenarnya menunjukkan perayu benar-benar berasakan dirinya dalam bahaya jika terus berada dalam tahanan polis.

No comments: