Friday, November 02, 2007

Polis didakwa cuba mengugut untuk batalkan perhimpunan 10 Nov

Roy Rasul
Fri | Nov 02, 07 | 5:02:08 pm MYT

KUALA LUMPUR, 2 Nov (Hrkh) - Pasukan polis dilihat cuba membuat ugutan untuk menggagalkan perhimpunan aman rakyat Malaysia yang dianjur oleh Gabungan Pilihan Raya Bersih (Bersih) di Dataran Merdeka pada 10 November ini, kata Ketua Pemuda PAS, Salahuddin Ayub.

Ini katanya, berikutan beliau menerima surat dari Ketua Polis Daerah Dang Wangi, Kuala Lumpur, Mohamad Zulkarnain Abdul Rahman bertarikh 29 Oktober lalu menyatakan bahawa Bersih perlu mengemukakan permohonan untuk perhimpunan tersebut kepada Ibu Pejabat Polis Daerah Dang Wangi untuk pertimbangan selanjutnya.

Walhal katanya, yang dihubungi Harakahdaily hari ini, Bersih telah memaklumkan kepada pihak keselamatan bahawa perhimpunan itu adalah perhimpunan aman.

"Pada saya walaupun saya bukan sekretriat Bersih tetapi polis tidak sepatutnya mengeluarkan ugutan menangkap mereka yang hadir pada perhimpunan tersebut di bawah Akta Polis," katanya.

Sementara itu, surat daripada polis berkenaan yang bertajuk Perhimpunan Aman Rakyat Malaysia telah menjelaskan bahawa mereka menerima maklumat mengenai perhimpunan/perarakan di Dataran Merdeka itu.

Bagaimanapun, mereka mengatakan setakat ini Ibu Pejabat Polis Daerah Dang Wangi belum menerima sebarang permohonan untuk itu.

"Dengan ketiadaan lesen polis untuk menganjurkan perhimpunan tersebut ia adalah satu kesalahan di bawah Sek 27 (3) Akta Polis 1967 dan polis boleh mengambil tindakan mengikut peruntukan di bawah seksyen tersebut," surat tersebut dipetik.

Sementara itu, dalam satu kenyataan media yang difakskan kepada Harakah hari ini, Pesuruhjaya Suhakam, Dato' N Siva Subramaniam berkata, hak berhimpun secara aman mesti dibenarkan seperti yang diperuntuk dalam perlembagaan artikel 10 dan artikel 20 United Nation Declaration of Human Right (UDHR).

Bagaimanapun katanya, perhimpunan yang diadakan perlu mematuhi undang-undang sedia ada dan hak berhimpun mesti berada dalam rangka kebebasan yang dibenarkan undang-undang. - mns

No comments: