Friday, November 02, 2007

PULAU PINANG 1 Nov. – Bekas Bendahari MCA Bahagian Balik Pulau terbunuh apabila kereta Proton Iswara yang dinaikinya tiba-tiba terbakar di Jalan Persi

KUALA LUMPUR 1 Nov. – Panel bebas khas akan bermesyuarat Isnin ini bagi membentangkan pendapat ahli-ahlinya sebelum membuat keputusan muktamad mengenai ketulenan rakaman klip video perbualan seorang peguam kanan dan seorang hakim.

Ketua panel, Tan Sri Haidar Mohd. Noor berkata, beliau dan dua ahli panel iaitu aktivis sosial, Tan Sri Lee Lam Thye dan bekas Hakim Mahkamah Rayuan, Datuk Mahadev Shankar sedang menyediakan pandangan masing-masing berdasarkan laporan dua pakar tempatan yang mengkaji ketulenan rakaman video itu.

Beliau yang juga bekas Hakim Besar Malaya berkata, pada pertemuan tersebut, ketiga-tiga ahli panel akan membanding-bandingkan pendapat mereka untuk mencapai kata sepakat bagi membolehkan laporan disediakan dan diserahkan kepada kerajaan sebelum 9 November ini.

Ketika ditanya mengenai pendapat yang dijangka dikemukakan, Haidar menjelaskan, panel perlu berpuas hati dengan pendapat ahli-ahlinya sebelum membuat keputusan sama ada rakaman klip video yang telah disunting itu tulen atau palsu.

Sewaktu diminta kepastian mengenai lokasi mesyuarat, beliau berkata, ia diadakan di tempat lain bukan seperti kebiasaan di pejabat Suruhanjaya Hak Asasi Manusia (Suhakam) di Menara Tun Razak di sini.

Sehubungan itu, beliau menolak laporan sebuah stesen televisyen tempatan semalam yang membayangkan seolah-olah panel tersebut sudah membuat keputusannya.

‘‘Belum ada apa-apa keputusan. Mesyuarat Isnin ini kami akan mencapai kata sepakat sama ada secara majoriti atau sebulat suara mengenai kesahihan klip video itu.

‘‘Keputusan tersebut tidak akan dicapai pada hari yang sama, mungkin sedikit masa lagi sebelum tarikh mati penyerahan laporan kepada kerajaan pada 9 November ini,’’ ujar beliau ketika dihubungi Utusan Malaysia di sini hari ini.

Haidar ditanya hasil keputusan panel terhadap laporan dua pakar tempatan yang dilantik oleh Badan Pencegah Rasuah (BPR) untuk mengkaji ketulenan rakaman klip video selama lapan minit itu.

Mesyuarat panel pada 29 Oktober lalu menerima laporan dua pakar tempatan daripada syarikat Cyber Security diketuai oleh Ketua Forensik Digital, Aswami Fadillah Mohd. Ariffin bagi membantu panel melengkapkan laporan berhubung ketulenan rakaman itu.

Menurut Haidar, panel turut membuat keputusan untuk tidak akan melayan mana-mana pihak yang tampil memberi maklumat mengenai ketulenan klip video tersebut kerana pihaknya sudah memberi tempoh yang mencukupi untuk mereka berbuat demikian.

Beliau berkata, pihaknya mempunyai masa yang terhad untuk menjalankan tugas dan menyediakan pandangan kepada kerajaan iaitu selama 30 hari bekerja selepas ahli-ahli panel menerima surat pelantikan pada 27 September lalu.

No comments: