Friday, November 02, 2007

Hukuman penjara 18 bulan terhadap Azmin Ali diketepikan

Oleh Amiruddin Harun

KUALA LUMPUR 1 Nov. – Mahkamah Tinggi di sini hari ini mengetepikan sabitan dan hukuman penjara 18 bulan yang dihadapi oleh Naib Presiden Parti Keadilan Rakyat (PKR), Mohamed Azmin Ali atas kesalahan memberi keterangan palsu, kira-kira lapan tahun lalu.

Hakim Datuk Abdul Kadir Musa memutuskan demikian selepas membenarkan rayuan Azmin yang tidak berpuas hati dengan sabitan dan hukuman yang dikenakan ke atasnya oleh Mahkamah Sesyen pada 2 Mei 2001.

Azmin, 42, mengemukakan rayuan setelah tidak berpuas hati dengan keputusan Hakim Mahkamah Sesyen ketika itu, Akhtar Tahir yang mensabitkannya atas tuduhan pindaan memberi keterangan palsu dalam perbicaraan Datuk Seri Anwar Ibrahim pada 9 Mac 1999 di Mahkamah Tinggi, Jalan Raja di sini.

Dia didakwa menyatakan kepada majistret mengapa tempoh tahanan reman terhadapnya tidak boleh dilanjutkan kerana tindakan dan ugutan polis ketika dia ditahan adalah terlalu kejam dan memaksanya membuat pengakuan yang membabitkan ‘Saudara Anwar’ (Lampiran A).

Azmin selaku saksi pendakwa ke-14, ketika itu disoal dalam pemeriksaan semula di hadapan Hakim Mahkamah Tinggi, Datuk S. Augustine Paul (kini Hakim Mahkamah Persekutuan).

Pada masa itu, Anwar dibicarakan atas empat tuduhan pindaan menyalah guna kuasa di bawah Seksyen 2(1) Ordinan 22 (Kuasa-Kuasa Perlu) Darurat 1970.

Mahkamah mendapati dia bersalah mengikut Seksyen 193 Kanun Keseksaan dan jika disabitkan dengan kesalahan boleh membawa hukuman penjara sehingga tujuh tahun dan denda.

Azmin pada awalnya dibebaskan oleh Hakim Mahkamah Sesyen, Hamdan Indah (kini Pengerusi Tribunal Tuntutan Pembeli Rumah) daripada tuduhan tersebut bagaimanapun dia dipanggil membela diri oleh Hakim Mahkamah Tinggi, Datuk Abdul Wahab Patail setelah pihak pendakwaan mengemukakan rayuan di Mahkamah Tinggi.

Pembelaan Azmin dibuat di hadapan Akhtar (kini Pendaftar Mahkamah Rayuan) yang kemudiannya mendapatinya bersalah dan menjatuhkan hukuman penjara tersebut.

Akhtar bagaimanapun membenarkan sabitan dan hukuman berkenaan ditangguhkan sementara rayuannya selesai didengar.

Dalam penghakimannya, Hakim Abdul Kadir berkata, beliau bersetuju sepenuhnya dengan Hakim Mahkamah Sesyen pertama (Hamdan) bahawa pihak pendakwaan gagal membuktikan kes prima facie terhadap Azmin.

Jelas beliau, penggunaan perkataan ‘mengapa’ dalam Lampiran A menunjukkan apa yang dirasakan oleh perayu (Azmin) mengapa tempoh penahanannya tidak boleh dilanjutkan dan ia menyangkal penemuan Hakim Abdul Wahab yang membuat kesimpulan bahawa tidak ada cadangan bahawa perayu telah dipaksa, diugut atau dikejami.

Menurutnya, keputusan oleh Hakim Abdul Wahab pada dasarnya berpaksi kepada interpretasi hakim tersebut ke atas fakta-fakta yang relevan dan bukannya mengikut interpretasi undang-undang.

“Interpretasi itu yang tidak saya persetujui berbanding dengan Hakim Mahkamah Sesyen pertama yang berada dalam kedudukan yang boleh melihat sendiri setiap saksi termasuk tingkah laku, bahasa tubuh dan perkara-perkara lain yang seumpamanya.

“Dengan itu, beliau (Hamdan) mempunyai segala peluang untuk membuat penilaian dan interpretasi yang lebih tepat terhadap fakta-fakta yang relevan secara keseluruhan dan bukan secara berasingan,’’ ujar beliau.

Berada dalam kedudukan sedemikian, kata Hakim Abdul Kadir, peluang untuk Hamdan ‘membuat rumusan secara spekulatif’ terhadap fakta-fakta tersebut seperti yang diputuskan oleh Hakim Abdul Wahab adalah sangat mustahil.

No comments: