Friday, November 02, 2007

Audit Negara: Selepas seminggu pendakwaan, menteri terus dilepaskan

Wan Nordin Wan Yaacob
Fri | Nov 02, 07 | 9:03:34 am MYT

KUALA LUMPUR, 2 Nov (Hrkh) - Walaupun selepas seminggu pendakwaan dibuat ke atas beberapa kakitangan di beberapa kementerian atas laporan Audit Negara namun hingga kini tidak ada seorangpun menteri yang diheret ke mahkamah, kata Timbalan Ketua Pemuda Angkatan Muda KeADILan (AMK), Fariz Musa.

"AMK ingin menyatakan desakan rakyat agar Badan Pencegah Rasuah (BPR) terus 'membuat kerja' dengan tidak hanya 'menangkap ikan bilis' dan melepaskan 'jerung' di kalangan menteri," kata Fariz dalam satu ulasannya berhubung isu pendakwaan laporan Audit Negara semalam.

Hampir seminggu berlalu, pendakwaan BPR ke atas pegawai-pegawai kerajaan berkenaan penyelewengan yang didedahkan melalui Laporan Ketua Audit Negara 2006 kini hanya tinggal berita, katanya.

Pegawai kerajaan di peringkat bawahan dan pertengahan terus diheret ke muka pengadilan, ironinya menteri yang terlibat terus berkeliaran lari tanpa risau dengan sebarang tindakan susulan, ujarnya.

AMK begitu kesal dengan pendakwaan selektif yang dijalankan oleh BPR, apabila mendiamkan sebarang penglibatan menteri, khususnya Menteri Pelajaran, Dato' Seri Hishamuddin Tun Hussien sewaktu beliau menjawat jawatan Menteri Belia dan Sukan.

Ini bukan sekadar dakwaan, malahan dijelaskan dengan terperinci di dalam Laporan Audit berkenaan di bawah perkara (17.4.3:), ujarnya.

Bagaimanapun, pada bulan September 2001, Menteri Belia Dan Sukan (Hishamuddin) ketika itu pula memutuskan projek perolehan peralatan Institut Kemahiran Belia Negara (IKBN) dibuat secara rundingan terus atau tender terhad bagi membolehkan pengambilan pelatih pada bulan Julai 2002, Fariz memetik isu laporan audit tersebut.

Ekoran daripada itu, permohonan telah dikemukakan kepada Kementerian Kewangan untuk melaksanakan projek perolehan peralatan secara rundingan terus, katanya.

Tindakan BPR ini menambahkan lagi keparahan imej BPR yang kian tercalar berikutan kegagalan badan itu menjadi sebuah entiti yang bebas dan berintegriti, dakwa Fariz.

Ia dapat dilihat apabila BPR sanggup diperalatkan dalam siasatan kes klip video VK Lingam yang didedahkan oleh Penasihat KeADILan, Dato' Seri Anwar Ibrahim.

Kegagalan BPR untuk mengheret Menteri Belia dan Sukan, Dato' Seri Azalina Othman Said ke muka pengadilan juga adalah sesuatu yang amat mendukacitakan, katanya.

Ia memperlihatkan seolah-olah begitu mudah bagi Azalina untuk melepaskan diri dengan menunding jari ke arah orang lain, ujarnya.

AMK tegas menyatakan pendirian agar BPR berusaha memperbetulkan keadaan dengan mengheret menteri-menteri ini yang terbukti melakukan penyelewengan sebagaimana didedahkan Laporan Audit tersebut, katanya.

"BPR telah berada di tahap yang begitu rendah kredibilitinya kini, maka wajar mereka melakukan sesuatu untuk kembali memartabatkan pembudayaan integriti di kalangan penjawat awam," tegasnya.

No comments: