Thursday, May 28, 2009

Raja Petra lari guna laluan tikus?

Raja Petra lari guna laluan tikus?

KUALA LUMPUR 27 Mei - Jabatan Imigresen percaya pengendali dan editor laman web Malaysia Today, Raja Petra Raja Kamarudin (gambar) menggunakan laluan tikus untuk ke luar negara berikutan tiada rekod keluar masuk dicatatkan di pintu-pintu masuk negara.

Ketua Pengarah Imigresen, Datuk Abdul Rahman Othman memberitahu, setakat ini pihaknya tidak merekodkan sebarang pergerakan keluar masuk Raja Petra di semua pintu masuk negara yang diwartakan.

"Oleh sebab itu, kita percaya Raja Petra menggunakan laluan tikus sekiranya benar dakwaan dia kini berada di luar negara," katanya ketika dihubungi Utusan Malaysia di sini hari ini.

Difahamkan, Raja Petra kini berada di Brisbane, Australia bersama isterinya, Marina Lee Abdullah.

Semalam, penulis blog itu sekali lagi dikenakan waran tangkap oleh Mahkamah Sesyen di sini selepas beliau tidak hadir untuk perbicaraan kes memfitnah Datin Seri Rosmah Mansor dan dua yang lain.

Ini merupakan kali kedua waran tangkap dikenakan terhadap penulis blog itu selepas beliau gagal menghadirkan diri di Mahkamah Sesyen Petaling Jaya pada 23 April lalu, yang dikeluarkan oleh Hakim Rozina Ayob.

Abdul Rahman menambah, sekiranya Raja Petra menggunakan 'laluan tikus' untuk keluar negara, usaha menjejaknya lebih sukar kerana ia di luar kawalan Imigresen.

"Namun pihak imigresen bersedia membantu dan bekerjasama dengan agensi penguat kuasa lain termasuk Polis Diraja Malaysia (PDRM) untuk menjejaki Raja Petra.

"Kami telah tingkatkan pemantauan dan memperketatkan kawalan pintu masuk serta sempadan negara sebagai langkah berjaga-jaga untuk mengesan Raja Petra," katanya.

No comments: