Thursday, November 22, 2007

"Kalau pemerintah tak ubah, kita akan himpun setengah juta"

Zaili Muhammad
Thu | Nov 22, 07 | 6:40:31 am MYT

TANGGA BATU, 22 Nov (Hrkh) - Rakyat di negara ini mesti berjuang bagi memulihkan sistem demokrasi yang diamalkan selama ini kerana demokrasi telah tiada di negara ini.

Menurut Naib Presiden PAS, Mohamad Sabu, negara ini memang sudah tiada demokrasi lagi, oleh itu rakyat perlu berjuang memulihkan demokrasi dan ini yang perlu ditekadkan selepas 2004.

"Kita mahu demokrasi dipulihkan keadilan ditegakkan semula, ini azam kita sebab kita mahu Malaysia aman tenteram pelabur terus datang ekonomi terus berkembang sepatutnya kerja yang saya buat kerajaan kena beri gelaran 'Tun' kepada saya," kata beliau ketika berceramah di sini baru-baru ini.

Beliau menjelaskan, usaha perlu dilakukan kerana tidak mahu anak-anak muda yang kecewa dengan sistem demokrasi di negara ini menuju ke arah militan.

"Anak muda yang kecewa ini akan memilih salah satu dari dua jalan, satu anak muda yang kecewa dan tak ada pedoman yang ini akan jadi mat gian atau mat rempit masuk pusat serenti berkali-kali dan yang ini kerajaan tak bimbang keluar duit sedia jarum, kondom untuk berubat walau tak terubat.

"Satu lagi kumpulan anak muda yang beragama yang bersembahyang mereka bila melihat Islam diperhina setiap hari ditindas setiap hari mereka memilih jalan yang lain, ini yang kita lihat seperti Pakistan hadapi, Afghanistan, Arab Saudi, Mesir dan Morocco hadapi," kata beliau.

Sebab itu, beliau menegaskan,"di peringkat putik ini kita perbaiki dan saya di hujung umur ini akan menghabiskan waktu untuk memmulihkan demokrasi, akan berjuang sama ada nak berjaya tahun depan 5 tahun lagi atau 10 tahun lagi terserah kepada keadaan yang menentukan tapi yang penting kita memulakan perjuangan memulihkan demokrasi itu."

"Kita memilih demokrasi tapi demokrasi tiada itu kerja bodoh, seperti juga kita memilih angkat senjata tapi senjata tiada, kalau kita pilih angkat senjata kita nak senjata yang paling canggih sekali lempar 6 kali meletup, ini kita pilih cara demokrasi tiba-tiba demokrasi tiada banggang tak kita.

"Ini yang kita fikirkan selepas pilihan raya 2004 kerana pilihan raya itu yang paling kotor di antara lima Perdana Menteri dan Pak Lah mendapat mandat haram sebab itu zaman pemerintahannya berlaku kelam-kabut bencana begitu banyak kerana dia dapat secara yang paling kotor," katanya.

Beliau menambah,"Kita lihat ledakan rakyat sudah terjadi, kalau kita lihat pemerintah tak berubah pada pilihan raya akan datang kali ini kita akan berhimpun setengah juta di Kuala Lumpur, ini amaran kepada pemerintah yang ada sekarang supaya jangan sombong.

Beliau turut menjelaskan bahawa banyak pemerintah di dunia ini yang zalim telah jatuh dengan gelombang rakyat seperti yang berlaku di Filipina, Indonesia, Thailand dan sekarang ia sedang melanda Malaysia.

Pada ceramah tersebut beliau turut mencadangkan agar Sultan Perak dilantik menjadi Pengerusi Suruhanjaya Diraja bagi menyiasat isu video VK Lingam, "sebagai rakyat, sebagai Naib Presiden PAS, saya mencadangkan Pengerusi Suruhanjaya Diraja untuk menyiasat video VK Lingam ialah baginda Sultan Perak kerana beliau bekas Ketua Hakim Negara, anggotanya seorang macam Tun Salleh Abbas, kalau betul undang-undang kita nak diperbetulkan secara serius." - mks.


No comments: