Wednesday, May 13, 2009

DUN Perak tak perlu dibubar: Zahid

'Utamakan rakyat'

Oleh HERMAN HAMID
pengarang@utusan.com.my

Muhyiddin Yassin melakukan lawatan kerja ke Bahagian Teknologi Pendidikan di Kuala Lumpur, semalam.


KUALA LUMPUR 12 Mei - Tan Sri Muhyiddin Yassin berkata, sebarang pendekatan yang diambil bagi menyelesaikan kemelut politik di Perak perlu mengutamakan kepentingan rakyat.

Timbalan Perdana Menteri berkata, apa yang diperlukan ialah sebuah kerajaan yang kukuh bagi membantu membangunkan Perak demi kesejahteraan rakyat.

Beliau berkata, Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak dua hari yang lalu sudah menyuarakan kesediaan untuk mencari titik persamaan bagi menyelesaikan kemelut politik tersebut.

''Pastinya yang paling utama supaya rakyat Perak tidak menanggung kesan daripada kemelut ini kerana apa pun keputusan yang dibuat, kita nak supaya kerajaan yang kukuh wujud di sana dan kerajaan yang mampu untuk membangunkan Perak,'' katanya.

Beliau berkata demikian pada sidang akhbar selepas mengadakan lawatan ke Bahagian Teknologi Pendidikan (BTP) di Bukit Kiara di sini hari ini.

Najib kelmarin menyatakan kerajaan Barisan Nasional (BN) sedia bekerjasama dengan pihak pembangkang bagi mengatasi kemelut politik di Perak.

Muhyiddin menambah, sekarang ini terserah kepada pihak yang terlibat untuk menentukan aspek kerjasama itu setelah Perdana Menteri yang juga Pengerusi BN menyuarakan pandangannya.

Kata beliau, ketiadaan pendekatan menyeluruh diambil untuk menangani kemelut tersebut dibimbangi akan memberi kesan apatah lagi ia sudah berlarutan agak lama.

"Sebab itu semua pihak mungkin boleh melihat pendekatan (yang lain) walaupun ia ada berkaitan soal perlembagaan dan perundangan.

"Segala-segalanya mesti dilihat kepada soal kepentingan rakyat. Apa-apa keputusan mesti tidak belakangkan kepentingan rakyat dan sah di sisi undang-undang supaya rakyat tidak berdepan dengan gangguan kerana pentadbiran tak dapat dijalankan dan sebagainya,'' jelasnya.

Ditanya sama ada BN bersedia jika pilihan raya negeri diadakan di Perak, Muhyiddin berkata:

"Saya tidak boleh ramalkan apa-apa yang akan berlaku mulai dari sekarang walaupun semalam mahkamah telah buat keputusan bahawa (Datuk Seri Mohammad) Nizar (Jamaluddin) adalah Menteri Besar.

"Kita (BN) hari ini kemukakan rayuan untuk tentang keputusan yang telah dibuat (semalam), jadi saya tak boleh nak jangkakan apa-apa yang akan berlaku di sana,'' ujarnya.







DUN Perak tak perlu dibubar: Zahid


GEMAS: Naib Presiden Umno, Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi, menegaskan Dewan Undangan Negeri (DUN) Perak tidak perlu dibubarkan dalam menyelesaikan kemelut politik di negeri itu.

Beliau yang juga Menteri Pertahanan berkata, pembubaran DUN bukan satu keperluan walaupun Mahkamah Tinggi, kelmarin memutuskan Datuk Seri Moham-mad Nizar Jamaluddin sebagai Menteri Besar Perak yang sah.

"Barisan Nasional (BN) menghormati keputusan mahkamah itu tetapi pada masa sama kita sudah memfailkan rayuan berhubung keputusan itu pagi ini (semalam) kerana mempunyai kes dan asas yang kukuh.

"Kita dapati keputusan mahkamah yang memihak Mohammad Nizar itu berkaitan masalah teknikal di mana DUN tidak melaksanakan usul undi tidak percaya terhadapnya dan jika itu keadaannya, maka tindakan itu (undi tidak percaya) akan dilakukan oleh kita," katanya.

No comments: