Thursday, November 01, 2007

‘Perwakilan kena kemuka idea baru perkukuh parti’

Oleh Mohd Azis Ngah

KUALA LUMPUR: Naib Presiden Umno, Datuk Seri Mohd Ali Mohd Rustam mahu perwakilan yang akan berbahas pada Perhimpunan Agung Umno kali ini mengetengahkan isu membabitkan kepentingan dan kejayaan negara selepas 50 tahun merdeka.

Beliau yang juga Ketua Menteri Melaka berkata, perhimpunan ini cukup penting kerana ia adalah yang terakhir sebelum Pilihan Raya Umum ke-12 diadakan.

“Saya percaya perwakilan tahu apa yang perlu dibincangkan ketika membahaskan ucapan dasar Presiden, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi.

“Perwakilan perlu fokus kepada apa yang kerajaan sudah buat, kejayaan kita capai dan yang perlu dilakukan untuk memantapkan lagi taraf hidup orang Melayu.

“Semangat kemerdekaan 50 tahun patut dijadikan pegangan dan dorongan untuk terus maju dan mencapai lebih banyak kejayaan,” katanya pada majlis rumah terbuka Aidilfitri anjurannya di Rumah Melaka, di sini. Turut hadir Yang di-Pertua Negeri, Tun Mohd Khalil Yaakob, pemimpin parti politik dan kira-kira 1,000 tetamu.

Beliau berkata, perwakilan mempunyai banyak masa untuk mencari idea baru terutama mengenai pelbagai dasar pembangunan ekonomi baru yang dijalankan kerajaan.

Katanya, pelancaran projek Wilayah Pembangunan Iskandar (WPI), Wilayah Pembangunan Koridor Utara (NCER) dan Wilayah Ekonomi Pantai Timur (ECER) membuktikan kerajaan serius dan bersungguh-sungguh meningkatkan tahap ekonomi negara untuk mencapai negara maju.

“Jika negara maju, sudah tentu rakyat akan mendapat manfaatnya. Perwakilan perlu memberi kupasan mendalam mengenai dasar dan projek pembangunan yang dijalankan kerajaan kerana rakyat ingin tahu pandangan Umno mengenainya,” katanya.

Ditanya sama ada keputusan melarang siaran langsung disebabkan tekanan pihak tertentu, Mohd Ali berkata, masalah itu langsung tidak timbul kerana ia bertujuan mengelak salah tafsir mana-mana pihak mengenai perkara dibangkitkan orang Melayu.

“Kadang-kadang perwakilan terlepas cakap menggunakan perkataan yang menyinggung perasaan kaum lain, tetapi itu bukan pandangan kerajaan dan Umno, ia pandangan perwakilan. Kita tahu, dalam persidangan parti lain pun kadang-kadang ada yang terlepas cakap, tetapi kita tidak kecoh,” katanya.

No comments: