Thursday, November 01, 2007

Muslimat siap sedia hadapi pilihan raya bila-bila masa

Saidah Hairan
Thu | Nov 01, 07 | 3:36:06 pm MYT

KUALA LUMPUR, 1 Nov (Hrkh)- Muslimat PAS tidak gentar jika Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) mengumumkan tarikh pilihan raya pada bila-bila masa walaupun jangka masa kempen pendek sebaliknya mereka cukup bersedia menghadapi pilihan raya dengan penuh kesedaran dan tanggungjawab.

Ketika pentadbiran Perdan Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad jangka masa kempen bagi empat pilihan raya (1986,1990,1995 dan 1999), pilihan raya diadakan dalam tempoh sembilan atau 10 hari saja.

Pada pilihan raya 2004, Dato' Seri Abdullah Ahmad Badawi memperkenalkan tempoh pilihan raya terpendek selama lapan hari saja.

Berhubung tempoh kempen pendek, Naib Ketua Muslimat PAS Pusat, Siti Zailah Mohd Yusuf berkata, jentera Muslimat memang sudah bersedia selepas pilihan raya umum ke-11 lalu dengan melakukan pelbagai kerja mendekati pengundi.

Menurut beliau, Muslimat PAS melakukan persiapan yang lebih daripada pilihan raya sebelum ini kerana sudah berhadapan dengan 11 kali pilihan raya dan mempunyai beberapa pengalaman pahit dalam menghadapi strategi kotor Umno/BN.

"Kak Lah mengharapkan semua muslimat dan jentera Halwa di seluruh negara membuat persiapan sungguh-sungguh dan mengambil ikhtibar daripada pengalaman lalu, supaya kita tidak terjun di lubang yang sama," tegasnya.

Beliau mengingatkan Muslimat supaya mengeratkan hubungan dengan Allah, berdoa, menyebut nama Allah dalam apa sahaja kerja yang dilakukan kerana itu merupakan amalan Rasulullah s.a.w. dan para sahabat setiap kali menghadapi peperangan.

Ini kerana katanya, kekuatan sebenar adalah kekuatan daripada Allah dan Allah saja yang mampu membalikkan rancangan kejahatan musuh.

Walau apa sahaja strategi dan kejahatan yagn dibuat oleh musuh tambah beliau jika tidak diizinkan Allah maka perancangan atau strategi itu akan hancur.

Beliau yang juga Ketua Muslimat PAS Negeri Kelantan mengingatkan seluruh Muslimat tentang kepentingan nilai satu undi itu boleh menjatuhkan kerajaan dan menaikkan sebuah kerajaan.

Selain itu menurut beliau, Muslimat dan jentera Halwa mesti ada kekuatan jati diri dari segi ilmu pilihan raya untuk menawan hati pengundi.

"Hari ini banyak isu yang memihak kepada kita contoh kenaikan harga barang keperluan cukup mendadak selepas hari raya. Kenaikan harga barang ini cukup dirasai oleh seluruh rakyat terutama golongan wanita," katanya.

Justeru, kata beliau, isu itu merupakan satu ruang dan peluang yang sepatutnya digunakan sebaik mungkin oleh jentera PAS untuk mendedahkan kepada masyarakat hasil sistem pemerintahan sekular, tekanan demi tekanan dikenakan kepada rakyat.

Disebabkan suara wanita menjadi separuh daripada rakyat Malaysia, Siti Zailah menyeru semua wanita melihat ke mana hala tuju hendak dibawa generasi akan datang.

"Adakah kita hendak harapkan tangan yang melakukan rasuah dan skandal yang akan mempimpin negara kita pada masa akan datang?" tegasnya.

Begitu juga tambah beliau suasana hari ini cukup terancam di mana bukan sahaja keselamatan anak-anak tidak terjamin bahkan orang dewasa dan juga pihak keselamatan.

Ini semua hasil daripada manifestasi menolak hukum Allah maka Allah akan memberi segala macam penyakit dalam masyarakat, tegasnya.

"Sepatutnya kita sebagai wanita perlu berfikir jauh melangkaui batasan dunia bagaimana jauhnya matlamat kita menuju akhirat dan kita fikir masa depan anak-anak yang kita kandung, anak yang disusu, dididik supaya anak-anak kita bukan sahaja selamat di dunia tetapi paling penting selamat ketika bertemu dengan Allah SWT," katanya.

Selain itu beliau mengingatkan pengundi selepas pilihan raya, jika BN memerintah, ia akan menaikkan harga minyak pada kadar tinggi.

Pada pilihan raya itu dakwanya, BN merancang menggunakan penipuan daftar pemilih yang mana daftar itu akan dikeluarkan pada saat akhir (mungkin hari penamaan calon).

Tambah beliau, dengan fakta yang mengelirukan kemungkinan ada ura-ura akan dimasukkan semula nama-nama pengundi yang telah dibantah.

Beliau berkata, demikianlah strategi kotor pimpinan Umno dan rakyat perlu sedar kerana sudah beberapa kali rakyat ditipu dengan pelbagai cara. – lanh

No comments: