Thursday, November 01, 2007

PAS mampu menangi 70 kerusi! - Husam tepis dakwaan Utusan

Razak Beghani
Thu | Nov 01, 07 | 11:24:47 am MYT

KOTA BHARU, 1 Nov (Hrkh) - Naib Presiden PAS, Dato' Husam Musa berkata, dengan pelbagai isu semasa yang melanda negara dan kepimpinannya, PAS bertambah yakin akan dapat memenangi lebih banyak kerusi parlimen dengan meletakkan sasaran kerusi yang lebih besar.

Tegas beliau, walaupun PAS sudah menetapkan 40 kerusi untuk dimenangi, namun mendapat keyakinan baru berikutan perkembangan isu semasa dan menambah lagi sasarannya sebagai strategi parti itu menghadapi PRU ke 12.

"40 kerusi sasaran utama kita kategori kelas A, tapi dengan pelbagai isu terkini, kita menambah 20 hingga 30 kerusi lagi yang saya sifatkan sebagai target kategori kelas B," ujarnya.

Menurut beliau, sekiranya dicampur kedua-dua target kelas A dan B tersebut, PAS mampu memenangi sehingga 70 kerusi parlimen.

Husam berkata sekiranya berlaku 'vote swing' 15 peratus dari penyokong BN kepada pembangkang, sasaran 40 kerusi itu tercapai.

"Sekiranya berlaku 'vote swing' melebihi 15 peratus, maka sasaran di antara 60 hingga 70 kerusi mampu dicapai," ujarnya.

Husam berharap penjelasan beliau dapat memperbetulkan kekeliruan laporan akhbar Utusan Malaysia hari ini yang bertajuk "Keyakinan PAS Mula Goyah".

Laporan itu secara salah mengatakan bahawa sasaran PAS memenangi 40 kerusi Parlimen di seluruh negara pada pilihan raya umum akan datang kini berubah apabila Naib Presiden parti itu yakin hanya memenangi 20 sehingga 30 kerusi.

Laporan itu menyebut PAS mempunyai dua sasaran berbeza berasaskan perubahan semasa mood pengundi.

Dalam hal ini, Husam yakin mood pengundi akan berpihak kepada pembangkang dalam pilihan raya akan datang berdasarkan kepada pelbagai isu termasuk dalam BN sendiri, badan kehakiman, polis, BPR, kenaikan harga barangan dan desas desus kenaikan harga minyak, gas memasak serta tarif eleterik.

Beliau juga menjangkakan pelbagai faktor tersebut mendesak BN untuk mengadakan pilihanraya lebih awal, mungkin pada tahun ini juga. - mr

No comments: