Thursday, November 01, 2007

Dilarang edar senarai calon – Rithauddeen

Oleh Zabry Mohamad

KUALA LUMPUR 31 Okt. – Para pemimpin di peringkat bahagian dan cawangan diingatkan supaya tidak menyenaraikan calon pilihan masing-masing untuk memenuhi jawatan tertentu semasa pemilihan parti kerana ia melanggar tataetika ahli UMNO.

Pengerusi Lembaga Disiplin UMNO, Tengku Tan Sri Ahmad Rithauddeen Ismail yang memberi amaran itu berkata, pihaknya tidak teragak-agak untuk mengambil tindakan tegas terhadap mereka yang melakukan perkara tersebut.

Menurutnya, para pemimpin seharusnya bersikap berkecuali dan adil kepada calon-calon lain yang bertanding.

‘‘Sesiapa yang berkuasa atau berpengaruh dalam parti tidak boleh memberi sokongan atau kelebihan kepada orang yang dipilih, itu salah dan kita akan hentikan.

‘‘Saya nak bagi amaran jika ada bukti mereka menggunakan kuasa untuk tujuan itu, lembaga tidak teragak-agak mengambil tindakan,’’ katanya pada sidang akhbar di Ibu Pejabat UMNO di sini, hari ini.

Beliau menjawab pertanyaan pemberita berhubung amalan menyenaraikan nama perwakilan bagi jawatan-jawatan tertentu di peringkat bahagian dan cawangan untuk meraih undi daripada ahli semasa pemilihan parti.

Mengulas mengenai kes yang disiasat dan didengar dalam perbicaraan oleh Lembaga Disiplin UMNO bagi tahun 2006/2007, beliau memberitahu, pihaknya menerima 89 aduan.

Daripada jumlah tersebut jelasnya, hanya 57 kes disiasat dan dibicarakan manakala 32 kes tidak diambil sebarang tindakan kerana ketiadaan bukti serta tidak berasas.

Berdasarkan kes-kes yang dibicarakan itu tambah beliau, lima orang telah dipecat keahlian, seorang digantung sementara dua diberi amaran.

No comments: