Thursday, November 01, 2007

Perwakilan dalam ‘mood’ pilihan raya

SHAH ALAM 31 Okt. – Walaupun tiada pemilihan tetapi Perhimpunan Agung UMNO tahun ini amat penting kerana berada dalam ambang dan ‘mood’ pilihan raya’ yang memerlukan setiap ahli parti menguatkan perpaduan.

Sehubungan itu Pengerusi Tetap UMNO, Tan Sri Onn Ismail berkata, sebagai ahli UMNO, para perwakilan sepatutnya menjadikan Perhimpunan Agung kali ini landasan untuk menguatkan jentera parti dalam menghadapi pilihan raya umum akan datang.

“Bagaimanapun, jangan pula para perwakilan atau pembahas mengambil peluang dalam dewan bercakap atau meminta pengagihan kerusi pula.

“Jika hendak berbincang (pengagihan kerusi) gunakan saluran dalam jawatankuasa Barisan Nasional (BN). Jangan bincang dalam perhimpunan UMNO,” tegasnya ketika ditemui pemberita di sini, hari ini.

Pada masa yang sama, beliau turut mengingatkan pembahas tidak mengunakan kesempatan untuk membuat serangan peribadi yang memburuk-burukkan pemimpin atau individu dalam parti.

Katanya, para pembahas perlu mengambil peluang tersebut dengan memberi tumpuan membincangkan perkara-perkara berkaitan agenda Melayu.

“Umumnya isu-isu yang dikemukakan adalah menjurus kepada hal kebajikan rakyat, ekonomi, pembangunan negara, masalah sosial dan pendidikan.

“Jangan membawa isu yang tidak relevan dengan kepentingan parti,” katanya.

Beliau menambah, UMNO sendiri sebagai sebuah parti politik yang telah berusia 61 tahun perlu dewasa dan ahlinya sepatutnya lebih matang dan bertanggungjawab.

Sementera itu Onn memberitahu, setiap pembahas diberi masa 15 minit untuk berucap dan berharap pada kali ini semua pembahas akan mengikut masa yang ditetapkan.

“Jika pembahas hendak berlawak jenaka, itu biasalah untuk mengelakkan perwakilan menjadi bosan tetapi perlu ikut masa supaya semua orang boleh berucap,” ujarnya.

Pada tahun lalu, katanya, terdapat pembahas yang tidak boleh berucap kerana pembahas lain berucap melebihi masa.

“Saya sebagai pengerusi pun kadang-kadang serba-salah juga. Perwakilan sebenarnya mempunyai kuasa besar dalam perkara ini, jika banyak permintaan mahu saya teruskan, saya terpaksa izinkan pembahas meneruskan ucapan.

‘‘Bagaimanapun, saya harap pembahas pada kali ini lebih memahami kepentingan menepati masa ini,” katanya.

Pada masa yang sama, beliau juga memuji Timbalan Pengerusi Tetap UMNO, Datuk Badruddin Amiruldin yang sentiasa menghidupkan suasana di dalam dewan.

‘‘Beliau sentiasa boleh mengawal keadaan dalam apa cara dan saya bersyukur dapat mengendalikan perhimpunan bersama beliau,” katanya.

No comments: