Thursday, November 01, 2007

Husam tak yakin Pas boleh menang 40 kerusi

KOTA BHARU: Sasaran Pas memenangi 40 kerusi Parlimen di seluruh negara pada pilihan raya umum akan datang kini berubah apabila naib presiden parti itu yakin hanya memenangi 20 sehingga 30 kerusi.

Datuk Husam Musa yang juga Ahli Exco Kerajaan Kelantan, berkata Pas mempunyai dua sasaran berbeza berasaskan perubahan semasa mood pengundi.

“Dapat 40 kerusi itu sasaran A, sasaran utama kita, tetapi, kita juga ada sasaran B, dapatkan 20 hingga 30 kerusi. Memang dah ada cuma saya tak umum saja sasaran B ni, sengaja kita sembunyi,” katanya kepada pemberita di sini, semalam.

Katanya, jika Pas gagal mencapai sasaran A, mungkin mendapat bilangan kerusi lebih rendah di bawah sasaran B.

Beliau bagaimanapun enggan mengulas berapa kerusi yang mampu dimenangi Pas ketika ini walaupun pernah mengumumkan parti itu yakin menang 40 kerusi parlimen pada pilihan raya umum akan datang.

Beliau berkata, pihaknya masih meneliti peratusan semasa sokongan terhadap Pas.

“Ia tertakluk kepada perubahan..., jika ’swing’ penyokong Pas lebih daripada 15 peratus, kita akan capai B. Jika ’swing’ kurang daripada 15 peratus, kita masih boleh capai A,” katanya.

Dalam pada itu, langkah kerajaan pusat memperkenalkan beberapa pelan pembangunan wilayah termasuk Wilayah Ekonomi Pantai Timur (ECER) sekarang ini dipercayai mampu mengalih sokongan rakyat kepada Barisan Nasional termasuk di negeri Kelantan, satu-satunya negeri yang diperintah Pas.

No comments: