Thursday, November 01, 2007

Kes keterangan palsu tahun 1999 - Mahkamah bebaskan Azmin Ali

Helmi Khalid | Foto Wan Zahari Salleh
Thu | Nov 01, 07 | 4:18:46 pm MYT

KUALA LUMPUR, 1 Nov (Hrkh) - Naib Presiden Parti KeADILan Rakyat (PKR) hari ini dibebaskan dari tuduhan memberi kenyataan palsu dan bercanggah dalam kes perbicaraan bekas Timbalan Perdana Menteri, Dato' Seri Anwar Ibrahim pada 1999 yang lalu.

Image

Ini adalah kali kedua Azmin bebas dari tuduhan tersebut.

Dalam pertuduhan pertama dulu, Hakim Mahkamah Sesyen Kuala Lumpur, Hamdan Indah telah membebaskan Azmin, bagaimanapun pendakwaraya, Abdul Wahab Patail memfailkan rayuan agar kes ini dibicarakan semula pada 2001 lalu.

Jika disabitkan kesalahan, Azmin boleh dipenjara selama 18 bulan. Ekoran rayuan dan kelewatan kes dilangsungkan semula, Azmin tidak layak untuk dicalonkan dalam Pilihanraya Umum 2004 lalu.

Bagaimanapun pagi tadi, Hakim Mahkamah Tinggi di sini, Dato' Abdul Kadir Musa membebaskan Azmin dan antara alasannya kerana Mahkamah Sesyen sebelum ini telah mendapati beliau tidak bersalah.

ImageAzmin yang telah mengemukakan rayuan untuk mengenepikan sabitan bersalah dan hukuman penjara 18 bulan atas tuduhan memberi keterangan palsu semasa perbicaraan kes Anwar diwakili peguam C.V. Prabhakaran dan Christopher Fernando.

Turut hadir pagi tadi di Kompleks mahkamah di Jalan Duta adalah Bendahari PAS Pusat, Dr. Mohd. Hatta Ramli, Ketua Penerangan PKR, Tian Chua, isteri Azmin, Shamsidar Tahrin dan beberapa pimpinan PKR yang lain. - mr

No comments: