Thursday, November 01, 2007

Seminar agenda Melayu

KUALA LUMPUR 31 Okt. – Pertubuhan Alumni Kelab-Kelab UMNO Luar Negara akan menganjurkan Seminar Agenda Melayu Ahad ini, bagi menghasilkan pelan tindakan hala tuju masyarakat itu dalam menghadapi cabaran 50 tahun akan datang.

Timbalan Pengerusinya, Datuk Mohamad Rais Zainuddin berkata, seminar sehari bertajuk ‘Melayu 2057, Siri 1: Agenda Politik’ itu akan diadakan di Dewan Tun Dr. Ismail, Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC).

Beliau berkata, seminar itu akan dirasmikan oleh Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak.

Menurutnya, seramai 300 peserta yang terdiri daripada golongan profesional, pelajar universiti tempatan, ketua-ketua UMNO bahagian dan perwakilan yang akan berbahas pada Perhimpunan Agung UMNO Isnin ini, akan menghadiri seminar itu.

“Kami amat mengambil berat mengenai apa yang akan berlaku selepas 50 tahun merdeka dan kita mahu tahu pandangan golongan profesional mengenai dasar-dasar kerajaan pada masa ini dan akan datang.

‘‘Satu resolusi akan dihasilkan di akhir seminar mengenai cabaran dan kehendak masyarakat pada masa akan datang,’’ katanya pada sidang akhbar mengumumkan seminar itu di sini hari ini.

Resolusi itu kemudiannya, jelas beliau, akan diserahkan kepada pucuk pimpinan UMNO.

Beliau berkata, Naib Canselor Universiti Utara Malaysia (UUM), Tan Sri Dr. Nordin Kardi, bekas Hakim Mahkamah Rayuan, Datuk Dr. Mohd. Nor Abdullah dan Datuk Dr. Malik Munip dari Jabatan Hal Ehwal Khas akan membentangkan kertas kerja pada seminar itu.

No comments: