Monday, October 29, 2007

KeADILan sudah sedia hadapi pilihan raya umum - Azmin

Salmiyah Harun
Mon | Oct 29, 07 | 11:59:54 am MYT

KUALA LUMPUR, 29 Okt (Hrkh) - Parti KeADILan Rakyat telah pun melengkapkan semua persiapan termasuk gerak kerja, latihan dan strategi untuk menghadapi Pilihan Raya Umum yang ke 12 yang dijangka November ini.

Jawatankuasa Pilihan Raya Pusat (JPRP) telah mengadakan tiga kursus Pilihan Raya mengikut zon yang disertai oleh 500 peserta dikalangan pimpinan tertinggi Bahagian, Angkatan Muda dan Wanita.

Kursus pilihan raya bagi Zon Timur melibatkan Negeri Kelantan, Terengganu dan Pahang diadakan pada 26 Oktober, manakala pada 27 Oktober melibatkan Zon Utara iaitu Perlis,Kedah dan Pulau Pinang serta Zon Tengah antaranya Perak, Selangor, Wilayah Perseketuan, Negeri Sembilan, Melaka dan Johor.

Majlis Pimpinan Tertinggi (MPT) dalam perbincanganya memperakukan cadangan-cadangan dari JPRP.

Menurut Pengerusi JPRP Mohamed Azmin Ali, majlis tertinggi juga memberi mandat penuh kepada Ketua Umum dan presiden untuk melantik calon-calon setelah berunding dengan Perhubungan Negeri-Negeri.

Katanya, Ketua Umum juga mengesahkan nama-nama calon utama dikalangan pimpinan parti dan golongan profesional yang menyatakan kesediaan mewakili keADILan dalam pilihan raya yang akan datang.

Tegsnya, PKR mempunyai alasan untuk mempercayai bahawa pilihan raya akan diadakan dalam bulan November 2007 sejurus selepas Perhimpunan Agung UMNO.

Sementara itu, KLpos.com melaporkan, Azmin berkata, pihaknya percaya pilihanraya akan diadakan secara mengejut selepas perhimpunan agung Umno bulan depan.

Menurut Azmin, partinya kini selesai melengkapkan semua persiapan termasuk gerak kerja, latihan dan strategi untuk menghadapi Pilihan Raya Umum yang ke 12.

"Majlis Pimpinan Tertinggi (MPT) PKR juga memberi mandat penuh kepada Ketua Umum dan YB Presiden untuk melantik calon-calon setelah berunding dengan Perhubungan Negeri-Negeri.

"Ketua Umum juga mengesahkan nama-nama calon utama dikalangan pimpinan parti dan juga golongan professional yang menyatakan kesediaan mewakili PKR dalam pilihan raya yang akan datang," kata Azmin.

Jelasnya lagi, bahan-bahan pilihanraya yang utama seperti bendera PKR, T Shirt, topi, lencana dan banner telahpun siap ditempah dan akan diedarkan pada masa yang sesuai.

PKR kini hanya mempunyai satu kerusi Parlimen yang dimenangi Presidennya Datin Seri Dr Wan Azizah di Permatang Pauh. Selain itu PKR mempunyai satu kerusi DUn di Sarawak yang dimenanginya dalam pilihanraya dewan undungan negeri tahun lalu.

Menurut sumber parti tersebut, PKR mensasarkan sekurang-kurangnya 30 kerusi Parlimen dan DUN dalam pilihanraya akan datang.

Sementara itu, PAS turut membuat persiapan bagi menghadapi pilihan raya mengejut bila-bila masa.

Di Selangor misalnya, satu program road show ceramah diatur di seluruh negeri tersebut.

Selain road-show, ceramah isu semasa, ceramah Muslimat di kawasan-kawasan di negeri Selangor serta kempen tandatangan "Selamatkan Malaysia" yang akan digerakkan di semua kawasan di negeri Selangor.

Program tersebut anjuran Lajnah Penerangan Badan Perhubungan dengan kerjasama Dewan Pemuda dan Dewan Muslimat PAS mesasarkan semua kawasan di Negeri Selangor untuk siri jelajah ceramah yang melibatkan kepimpinan PAS di peringkat pusat dan negeri.

30/10/2007 - Sungai Besar : Ir Khalid Samad, Ust Kamal Ashaari, Ust Abdul Ghani Shamsuddin

03/11/2007 - Tanjong Karang : Ust Dr Othman Sabran, Khairudin Othman, YB Amirudin Hamzah

04/11/2007 - Kuala Selangor : Iskandar Abdul Samad, Sani Hamzan, YB Zaki Ibrahim

05/11/2007 - Selayang : Ust Mohd Zin Abd Rahman, Ust Solehin Mukhyi, Haji Mohamad Sabu

05/11/2007 Puchong : Ustazah Wan Hasrina Wan Hasan, Ust Kamal Ashaari, Haji Mahfuz Omar

05/11/2007 Bangi : Ust Dr Othman Sabran, Sdr Jamzuri Ardani, Ust Mujahid Yusuf Rawa

06/11/2007 - Paya Jaras : Dr Hasan Mohd Ali, Sani Hamzan, Haji Mohamad Sabu

06/11/2007 - Shah Alam : Ir Khalid Samad, Khairudin Othman, Haji Mohamad Sabu v 09/11/2007 - Kapar : Ustazah Zahrawani Ismail , Ust Hasbullah Ridzwan, Mazlan Aliman

12/11/2007 - Sabak Bernam : Saari Sungib, Jamzuri Ardani, Dr Hatta Ramli.

15/11/2007 - Kuala Langat : Dr Halimah Mohd Ali, Ust Solehin Mukhyi, Shamsul Iskandar Mohd Akin.

17/11/2007 Sepang : Ust Mohd Zin Abd Rahman, Ust Kamal Ashaari, Dr Hasan Mohd Ali.

18/11/2007 Klang : Iskandar Abdul Samad, Ust Solehin Mukhyi, Dr Hasan Mohd Ali.

20/11/2007 Gombak : Ust Dr Othman Sabran, Ust Najmi Abd Karim, YB Salahudin Ayub, Dr Hatta Ramli

21/11/2007 - Shah Alam : Ir Khalid Samad, Ust Najmi Abd Karim, Ust Idris Ahmad 23/11/2007 - Hulu Langat : Ustazah Wan Hasrina Wan Hasan, Ust Solehin Mukhyi, Ezam Mohd Noor

26/11/2007 - Kota Raja : Dr Hasan Mohd Ali, Ust Solehin Mukhyi, Haji Mahfuz Omar. - mr

No comments: