Friday, September 28, 2007

Skandal pita Lingam: BA akan dedah baki perbualan esok!

Salmiyah Harun | Foto Nasir Sudin
Fri | Sep 28, 07 | 5:17:26 pm MYT

KUALA LUMPUR, 28 Sept (Hrkh) - Barisan Alternatif akan mendedahkan baki lapan minit klip video skandal perbualan telefon VK Lingam dengan seorang yang dikatakan hakim kanan negara di Markas Tarbiyah PAS, Taman Melewar malam esok.

ImageKlip Video itu juga akan dipancarkan terus ke Ceruk To'kun, Permatang Pauh iaitu satu-satunya parlimen dipegang oleh Parti Keadilan Rakyat (KeADILan).

Dijangka De-Facto KeADILan, Dato' Seri Anwar Ibrahim dan Naib Presiden PAS, Dato' Husam Musa akan bersama-sama dalam program itu.

Perkara itu dimaklumkan oleh Ketua Penerangan Angkatan Muda Keadilan (AMK) Lau Tek Hai ketika berkata di depan orang ramai selepas solat Jumaat petang tadi.

Minggu lepas Anwar telah mendedahkan sebuah video rakaman perbualan telefon antara peguam VK Lingam dengan Ketua Hakim Negara Tun Ahmad Fairuz Abdul Halim.

ImageVideo yang dirakam sekitar tahun 2002 ini mendedahkan wujud konspirasi dari pihak-pihak tertentu untuk melantik hakim-hakim yang dapat menjamin keputusan penghakiman yang selari dengan keinginan politik.

Dalam pada itu, Ketua Dewan Pemuda PAS Pusat, Salahuddin Ayub menolak tiga panel yang dilantik kerajaan untuk menyiasat skandal kehakiman itu.

Katanya, panel seperti Lee Lam Thye tidak mempunyai latar belakang undang-undang dan sepatutnya di antara tiga panel itu perlu ada seorang yang pakar dan juga pakar dalam bidang teknologi komunikasi.

Apa yang lebih penting tegasnya, satu Suruhanjaya Bebas Di Raja dan mempunyai 'political' yang kuat dalam Imagemenyiasat skandal ini.

"Selagi kerajaan tidak menubuhkan Suruhanjaya di Raja kita akan terus mendesak dengan berbagai cara sama ada turun ke tengah masyarakat sehingga kerajaan menubuhkan suruhanjaya itu," katanya semasa ditemui di pekarangan Masjid Negara hari ini.

Sementara itu, Ketua AMK, Shamsul Iskandar Mat Akin berkata, kebangkitan rakyat pada hari ini atas pencabulan sistem kehakiman negara bukanlah kali terakhir tetapi merupakan satu permulaan rakyat untuk merubah sistem semula.

Katanya, jika kerajaan terus menegaskan untuk menggunakan tiga panel terbabit ini memberi gambaran Imagejelas akan berlaku campur tangan daripada menteri dan kumpulan eksekutif atas skandal ini.

"Kita kena tolak tiga panel itu, dan ganti dengan Suruhanjaya di Raja," katanya.

Kira-kira 200 orang menyertai perhimpunan aman di depan Masjid Negara selepas solat Jumaat petang tadi.

Hadir sama, Bendahari PAS Pusat, Dr Hatta Mohd Ramli, Naib Ketua AMK Amiruddin Saari dan Exco Pemuda PAS Wilayah, Riduan Mohd Nor. - mks.

No comments: