Sunday, September 23, 2007

Polis buru 37 perusuh Batu Buruk

KUALA TERENGGANU: Polis Terengganu akan melancarkan operasi mencari 37 individu dipercayai terbabit dengan rusuhan dan membakar Jalur Gemilang di Jalan Sultan Mahmud dan Batu Buruk pada malam 8 September lalu pada bila-bila masa saja sekarang.

Timbalan Ketua Jabatan Siasatan Jenayah I Terengganu, Superintendan Khairi Ahrasa, berkata operasi mengesan mereka yang dikehendaki polis itu dilakukan selepas tempoh yang diberikan kepada mereka untuk menyerah diri tamat tengah malam kelmarin.

Sehingga tengah malam kelmarin, hanya sembilan orang daripada 46 individu yang dikehendaki tampil menyerah diri bagi membantu melengkapkan kertas siasatan berhubung kes itu.

"Tempoh yang diberikan untuk mereka menyerah diri tamat tengah malam semalam (kelmarin), namun masih ramai belum menyerah diri.

"Polis mengemas kini alamat dan nama mereka yang belum menyerah diri sebelum kita memulakan operasi menangkap dari rumah ke rumah bila-bila masa saja," katanya ketika dihubungi Bernama di sini semalam.

Khairi berkata, yang terakhir menyerah diri malam semalam ialah seorang pekebun berusia 21 tahun dari Kampung Pengkalan Berangan, Marang yang hadir di Ibu Pejabat Polis Daerah Kuala Terengganu pada jam 8.15 malam.

Lelaki dari Kampung Pengkalan Berangan Marang itu memberikan keterangan kira-kira jam 8.15 malam kelmarin

Katanya, individu terbabit adalah orang kesembilan yang memberi keterangan selepas gambar mereka disiarkan media Sabtu dan Selasa lalu.

Polis masih menunggu tujuh daripada sembilan gambar disiarkan Sabtu lalu, manakala 30 lagi yang disiarkan Selasa lalu.

Sebelum ini, polis mengedarkan gambar 46 individu yang dicari berhubung kes rusuhan dan membakar Jalur Gemilang di Jalan Sultan Mamhud dan Batu Buruk pada malam 8 September lalu.

Khairi berkata, kertas siasatan berhubung kes rusuhan itu telah dihantar ke Bukit Aman minggu lalu dan dimajukan ke Timbalan Pendakwa Raya untuk diteliti.

Katanya polis dijangka menghadapkan mereka yang bertanggungjawab ke mahkamah selewat-lewatya Rabu ini.

No comments: