Monday, May 22, 2006

Kemenangan empat calon baru wanita BN bukti sokongan rakyat

KUCHING 21 Mei - Kepercayaan yang diberikan oleh Barisan Nasional (BN) dengan meletakkan enam calon wanita pada pilihan raya kali ini membuahkan hasil apabila empat daripada mereka menang di setiap kerusi yang ditandingi.

Mereka terdiri daripada tiga muka baru calon Parti Pesaka Bumiputera Bersatu (PBB), Sharifah Hasidah Sayeed Aman Ghazali, Simoi Peri, Rosey Yunus dan penyandang kerusi Dalat, Fatimah Abdullah yang sebelum ini menang tanpa bertanding.

Bagaimanapun, calon wanita BN, Lily Yong Lee Lee dan Wong Zee Yeng yang mewakili Parti rakyat Bersatu Sarawak (SUPP) tidak bernasib baik apabila kedua-dua tewas kepada calon dari DAP.

Di kerusi Samariang, Sharifah Hasidah Sayeed Aman Ghazali menyifatkan kemenangannya sebagi bukti penerimaan rakyat kepada kepimpinan BN dan juga pemimpin wanita di negeri ini.

Beliau yang menewaskan calon Parti Keadilan Rakyat (PKR) Wan Zainal Abidin Wan Senusi memperoleh 5,365 undi dengan majoriti 2,488.

Sharifah Hasidah, 37 yang juga seorang peguam mengambil alih kerusi itu daripada penyandangnya, Datuk Paduka Sharifah Mordiah Tuanku Fauzi berkata beliau gembira dan berterima kasih di atas kepercayaan yang diberikan kepadanya.

``Tanggungjawab mewakili BN adalah besar sekali, terima kasih atas kepercayaan yang diberikan,'' katanya ketika dihubungi di sini, hari ini.

Sementara itu, di Bekenu, Rosey yang menewaskan calon PKR, Modak Ismail berkata, kemenangan pada pencalonan kali pertama yang diperolehinya itu adalah pengiktirafan yang tidak ternilai.

``Walaupun kemenangan ini dicapai dengan majoriti yang besar, saya tidak akan sesekali memandang remeh tanggungjawab yang diberikan,'' katanya.

Di Lingga pula, Simoi Peri, 42, menewaskan seorang lagi calon PKR, Abang Othman Abang Haji Gom apabila memperoleh 3,245 undi.

PBB yang merupakan parti komponen BN di Sarawak menang di kesemua 35 kerusi yang ditandingi dalam pengumuman pilihan raya yang diumumkan lewat malam tadi.

Kemenangan itu juga membolehkan BN memperoleh semula mandat untuk memerintah Sarawak.

UTUSAN MALAYSIA

No comments: