Sunday, May 31, 2009

PKFZ: Amat wajar diteruskan

PKFZ: Amat wajar diteruskan

KUALA LUMPUR 30 Mei - Keputusan meneruskan pembangunan di Zon Bebas Pelabuhan Klang (PKFZ) disifatkan sebagai amat wajar walaupun dilaporkan wujud kelemahan urus tadbir oleh syarikat juruaudit, PricewaterhouseCoopers Advisory Services Sdn. Bhd. (PwC)

Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin berkata, dengan perkembangan yang semakin pesat di pelabuhan berkenaan, kementerian terlibat terpaksa mengambil keputusan itu atas faktor keperluan.

Beliau berkata, faktor kos juga menjadi asas kepada Kementerian Pengangkutan untuk meneruskan juga projek tersebut.

''Apa yang dilakukan oleh kementerian ini bagi saya sesuatu yang adil dan kena pada tempatnya. Ini disebabkan perkembangan Pelabuhan Kelang ketika ini semakin pesat atas kedudukannya sebagai salah satu pelabuhan terpenting di negara ini,'' katanya kepada pemberita selepas melawat Karnival Victoria Institution di sini hari ini.

Beliau mengulas kenyataan Menteri Pengangkutan, Datuk Seri Ong Tee Keat bahawa kementerian itu akan tetap meneruskan pembangunan PKFZ walaupun dilaporkan wujud kelemahan serta konflik daripada segi tadbir urus oleh syarikat juruaudit, PwC.

Tee Keat berkata, keputusan itu merupakan pandangan peribadi beliau yang merasakan projek berkenaan harus dilaksanakan atas dasar kepentingan rakyat secara keseluruhan.

Menurutnya, projek berkenaan menggunakan peruntukan melibatkan wang rakyat melalui pinjaman mudah.

Menjawab soalan lain Muhyiddin berkata, tidak harus baginya mengulas lebih lanjut tentang isu itu kerana Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak telah meminta Tee Keat menguruskannya.

1 comment:

kelate said...

oiii ngok...........