Sunday, May 31, 2009

Tindakan Cheng Guan salah

Tindakan Cheng Guan salah

PASIR MAS 30 Mei - Presiden Gerakan, Tan Sri Dr. Koh Tsu Koon menyifatkan tindakan Naib Presidennya, Huan Cheng Guan yang mengambil keputusan keluar daripada parti itu semalam atas alasan tidak sependapat dalam parti adalah 'salah' dan terlalu drastik.

Katanya, Cheng Guan sepatutnya membuat bantahan melalui saluran parti bukannya bertindak keluar semata-mata hanya kerana tidak berpuas hati dengan pelantikan yang dibuat bagi jawatan Penyelaras Kawasan.

"Saya memang berasa terkejut dan sedih terhadap tindakan begitu drastik untuk keluar parti hanya kerana isu pelantikan satu jawatan sahaja.

"Saya anggap tindakan beliau sebagai tidak tepat dan salah untuk beliau keluar parti serta cuba merayu ahli-ahli lain supaya turut keluar," katanya kepada pemberita di sini hari ini.

Utusan Malaysia hari ini melaporkan Cheng Guan yang telah berkhidmat dalam parti itu selama 19 tahun mengambil keputusan untuk menamatkan keahlian dengan Gerakan kerana tidak sependapat dengan Pengerusinya di Pulau Pinang, Datuk Dr. Teng Hock Nan.

Cheng Guan dilaporkan sebagai berkata, pucuk pimpinan parti itu tidak lagi mengekalkan hubungan dengan akar umbi apabila semua keputusan yang diambil bertentangan dengan Perlembagaan parti itu.

Tsu Koon yang juga Menteri di Jabatan Perdana Menteri berkata, masalah ini akan dibincangkan dalam mesyuarat Jawatankuasa Kerja Pusat parti yang akan diadakan tidak lama lagi.

Katanya, mesyuarat itu nanti turut mengambil kira reaksi dan pandangan peringkat akar umbi mengenai isu pelantikan jawatan-jawatan tertentu dalam parti.

"Kita akan bincangkan perkara ini kerana ia melibatkan jawatan Naib Presiden iaitu satu jawatan yang tinggi dan penting dalam parti," ujarnya.

Sementara itu, beliau meminta semua pihak agar tidak mengaitkan masalah ini dengan isu membawa kembali bekas pemimpin komunis, Chin Peng yang pernah diutarakan oleh Hock Nan.

Tegasnya, isu tersebut tidak ada kena-mengena langsung malah beranggapan ia telah selesai selepas perbincangan Kabinet dan pengumuman oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak baru-baru ini.

No comments: