Sunday, May 31, 2009

Sothinathan tanding Timbalan Presiden MIC

Sothinathan tanding Timbalan Presiden

Oleh AINOL AMRIZ ISMAIL
utusanN9@utusan.com.my


PORT DICKSON 30 Mei - Bekas Ahli Parlimen Teluk Kemang dan Naib Presiden MIC, Datuk S. Sothinathan (gambar), 49, hari ini menawarkan diri untuk bertanding jawatan Timbalan Presiden parti berkenaan September depan.

Bekas Setiausaha Agung MIC itu berkata, beliau berbuat demikian selepas yakin mendapat sokongan perwakilan dari seluruh negara.

''Saya telah mengadakan perbincangan dengan pemimpin MIC di semua peringkat termasuklah individu serta masyarakat India. Saya percaya, sokongan akan berpihak kepada saya," katanya pada sidang akhbar di sini hari ini.

Hadir sama ialah Ketua MIC Bahagian Teluk Kemang, M. Vellu dan Ketua Wanita MIC Negeri Sembilan yang juga Ketua Wanita MIC Teluk Kemang, Dr. P. Tanaletchumy.

Dengan keputusan itu, persaingan untuk merebut jawatan kedua tertinggi dalam parti terbesar kaum India itu bakal menyaksikan pertandingan tiga penjuru.

Selain Sothinathan dan Datuk G. Palanivel, 58, yang akan mempertahankan jawatan, seorang lagi yang menyatakan hasrat merebut jawatan itu ialah Datuk S. Subramaniam, 65.

Ditanya jika keputusan itu mendapat restu Presiden MIC, Datuk Seri S. Samy Vellu, Sothinathan berkata, ia telah dimaklumkan kepada Presiden parti dan keputusan itu dibuat demi masa depan parti dan masyarakat India.

''Presiden telah meminta saya berfikir panjang sebelum membuat keputusan. Sejak 1984 sehingga kini, iaitu dalam tempoh 25 tahun, hubungan saya dengan Presiden amat baik sekali," kata bekas Timbalan Menteri Sumber Asli dan Alam Sekitar itu.

Ditanya adakah beliau yakin boleh memenangi jawatan itu mengambil kira Samy Vellu sebelum ini dikatakan memberi 'lampu hijau' kepada Palanivel sebagai timbalannya, Sothinathan berkata, Presiden parti tetap sebagai mentornya dan menghormati apa juga keputusan.

''Setahu saya, Presiden parti tidak membuat apa-apa kenyataan yang memilih seseorang sebagai timbalannya," tegasnya.

Kata Sothinathan, keputusan pilihan raya umum yang lalu banyak memberi pengajaran.

''Kita perlu membangunkan semula parti ini (MIC) dan ia perlu dilakukan sekarang. Saya telah dengar banyak perkara mengenai perpecahan dalam parti dan saya tidak sanggup melihat ia berlaku lagi," katanya.

No comments: