Sunday, May 31, 2009

Tidak digantung jawatan UMNO

Tidak digantung jawatan UMNO

KUALA LUMPUR 30 Mei - Pemimpin atau ahli UMNO yang dihadapkan ke Lembaga Disiplin atas dakwaan melanggar kod etika parti tidak akan digantung jawatan sementara menunggu kes tersebut diputuskan.

Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin berkata, ini kerana dakwaan ke atas mereka hanya melibatkan soal peraturan parti dan bukan berkaitan dengan undang-undang negara.

Katanya, berbeza dengan pemimpin atau ahli yang dihadapkan ke mahkamah atas dakwaan tertentu, ia membabitkan soal undang-undang negara dan Majlis Tertinggi (MT) berpendapat menggantung jawatan adalah tindakan terbaik hingga proses perbicaraan selesai.

''Mereka yang dihadapkan ke Lembaga Disiplin didakwa melakukan sesuatu yang bertentangan dengan parti. Dengan kata lain ini 'perkara parti'. Oleh itu jawatan mereka tetap kekal sehingga lembaga membuat keputusan berasaskan kepada peraturan parti.

''Berbanding dengan mereka yang dihadapkan ke mahkamah, dakwaan yang mereka hadapi melibatkan undang-undang negara. Dalam mesyuarat semalam, MT berpendapat menggantung mereka adalah tindakan paling baik,'' katanya selepas menghadiri Karnival Victoria Institution di sini hari ini.

Beliau berkata demikian ketika ditanya mengenai status seorang pemimpin atau ahli yang dihadapkan ke Lembaga Disiplin terutama mengenai kedudukan jawatannya semasa perbicaraan.

Ia merupakan rentetan daripada kenyataan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak semalam, bahawa jawatan seseorang pemimpin yang didakwa di mahkamah digantung sehingga proses perbicaraan selesai dan jika didapati tidak bersalah maka jawatannya akan dikembalikan.

Muhyiddin berkata, keputusan yang dibuat oleh MT itu semalam berkuatkuasa serta merta.

Dalam pada itu, ketika ditanya lebih lanjut mengenai senarai nama pemimpin yang digantung jawatannya kerana berhadapan dengan dakwaan di mahkamah, Muhyiddin berkata, antaranya Ketua UMNO Bahagian Labuan, Datuk Suhaili Abdul Rahman.

Beliau berkata, jawatan Suhaili telah digantung dan telah diserahkan kepada timbalannya sehingga proses perbicaraan selesai.

''Jawatan yang dipegang oleh Suhaili kini dipangku timbalannya. Selain Suhaili kita mempunyai senarai pemimpin yang berhadapan dengan isu yang sama ,'' kata beliau.

Mengenai draf pindaan Perlembagaan UMNO beliau berkata, kajian berhubung cara pemilihan parti adalah antara isu terpenting kerana ia akan menentukan pelaksanaan sistem kuota pada masa akan datang.

Beliau berkata, kajian draf yang kini diketuai oleh Naib Presiden, Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein akan membuat penelitian secara lebih terperinci sama ada sistem itu harus dikekalkan, diubah suai atau dihapuskan.

''Hishammuddin dan pasukannya akan membuat semakan dan kemudian akan mengeluarkan cadangan. Selepas itu ia akan dihantar ke badan perhubungan negeri untuk dibuat komen dan ulasan.

''Selain itu, antara perkara lain dalam draf pindaan yang dikira bakal mendapat perhatian ialah mengenai cadangan supaya Pengerusi Badan Perhubungan Negeri automatik menjadi ahli MT,'' katanya.

No comments: