Sunday, May 31, 2009

Murugiah pengerusikan mesyuarat MT PPP

Murugiah pengerusikan mesyuarat MT PPP

KUALA LUMPUR 30 Mei - Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Senator Datuk T. Murugiah hari ini mempengerusikan mesyuarat Majlis Tertinggi (MT) Parti Progresif Penduduk (PPP) yang pertama setelah dilantik menjadi 'Presiden' parti dalam mesyuarat agung luar biasa (EGM) pada 24 Mei lalu.

Murugiah memberitahu, keputusan pertama MT PPP yang dipengerusikannya ialah mengarahkan semua pengerusi badan perhubungan negeri mengemas kini rekod ahli-ahli parti, cawangan dan bahagian di seluruh negara memandangkan ia telah tidak dikemas kini selama 16 tahun.

''Pengerusi perhubungan negeri diarahkan turun padang dengan mengenal pasti cawangan baru dan membuat rekod keahlian memandangkan parti telah menerima permohonan untuk menjadi ahli parti terutama yang telah meninggalkan parti sebelum ini.

''Saya telah dimaklumkan lebih 50,000 ahli yang sebelum ini telah meninggalkan parti berhasrat untuk menyertai semula PPP berikutan pelantikan kepimpinan baru terutama di Johor yang melibatkan 15,000 orang,'' katanya.

Beliau berkata demikian ketika ditemui pemberita selepas mempengerusikan mesyuarat MT PPP yang disertai 35 pemimpin tertinggi parti dan pengerusi perhubungan negeri yang diadakan di Dewan Makan Restoran Sri Mahkota, Sentul Boulevard di sini hari ini.

Murugiah memberitahu, 100,000 ahli baru akan dikecualikan daripada membayar sebarang yuran keahlian.

Katanya, beliau juga akan mengadakan pertemuan dengan ahli-ahli parti di seluruh negara bagi menerangkan mengenai keadaan parti dan tindakannya dalam memperkukuhkan parti yang bermula di Perak esok.

Tegasnya, semua pengerusi perhubungan negeri, ketua bahagian dan cawangan telah diarah mengadakan aktiviti tiga bulan sekali serta mengadakan kursus kepimpinan bagi pemimpin parti.

Murugiah juga memaklumkan bahawa beliau telah mengadakan pertemuan dengan pegawai Pendaftar Pertubuhan (ROS) dan ditemu bual serta menyerahkan bukti-bukti seperti notis memanggil mesyuarat.

''Saya juga telah menyerahkan bukti bagaimana dalam tempoh yang panjang PPP di bawah kepimpinan sebelum ini tidak membentangkan akuan kewangan serta banyak cawangan terpaksa dibubarkan kerana ibu pejabat tidak menjalankan tugas yang dipertanggungjawabkan.

''Cawangan saya sendiri iaitu Sungai Pari Towers di Perak baru sahaja dihidupkan semula dan telah diluluskan oleh ROS pada 20 Mei setelah dibubarkan pada Januari lalu,'' katanya.

Mengenai Datuk M. Kayveas yang menang tanpa bertanding sebagai Presiden hari ini, Murugiah menegaskan, Kayveas boleh melakukan apa sahaja tetapi akhirnya keputusan ROS yang akan menentukan sama ada ia sah di sisi undang-undang ataupun tidak.

Murugiah memberitahu, beliau menghormati undang-undang dengan menerima keputusan EGM dan ROS nanti mengenai siapa yang berhak menjadi Presiden parti.

No comments: