Sunday, May 31, 2009

Kayveas kekal Presiden PPP

Kayveas kekal Presiden PPP


M. KAYVEAS dijulang penyokongnya selepas diumumkan menang tanpa bertanding bagi jawatan Presiden PPP di ibu pejabat parti itu di Kuala Lumpur, semalam.


KUALA LUMPUR 30 Mei - Presiden Parti Progresif Penduduk (PPP), Datuk M. Kayveas mengekalkan jawatan yang disandang sejak 1993 untuk penggal keempat berturut-turut apabila menang tanpa bertanding pada pencalonan rasmi parti hari ini.

Beliau yang menyerahkan borang pada pukul 11 pagi kemudian diumumkan sebagai Presiden penggal seterusnya oleh Pengurus Pemilihan PPP, Mahendrarajah pukul 1 tengah hari setelah tamat tempoh bantahan.

Kayveas pada sidang akhbar selepas itu berkata, beliau sengaja menyerahkan borang pencalonannya lewat kerana mahu memberi peluang kepada mana-mana pihak yang mahu bertanding jawatan tertinggi parti itu.

"Saya bukan gila kuasa, saya tunggu hingga 11 pagi mahu lihat kalau ada sesiapa yang mencalonkan diri jawatan Presiden dan kalau orang itu berkemampuan maka saya sudah pasti tidak akan menyerahkan borang saya," katanya di sini hari ini.

Perhimpunan Agung PPP dijadual berlangsung pada 7 Jun ini melibatkan 2,200 perwakilan.

Mengulas lanjut Kayveas berkata, azamnya selepas berjaya mempertahankan jawatan itu ialah untuk memperkukuhkan kembali PPP.

Mengenai kewujudan kumpulan pecahan dalam parti itu di bawah Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Senator Datuk T. Murugiah yang turut menganggap dirinya sebagai Presiden PPP, Kayveas berkata, itu adalah kumpulan kecil yang akan lenyap dengan sendirinya tidak lama lagi.

"Dia hari-hari kerja buat sidang akhbar sahaja, apa kerajaan bayar gaji untuk dia buat sidang akhbar sahaja," katanya.

Mengenai tuduhan beliau tidak layak menjadi Presiden kerana pernah didenda RM5,000 di bawah Akta Profesion Undang-undang 1976, Kayveas berkata, denda itu melibatkan kesalahan dengan sebuah pertubuhan dan bukannya kesalahan jenayah.

"Orang yang buat tuduhan seperti ini perlu memahami undang-undang terlebih dahulu," katanya.

Beliau juga menyelar Murugiah sebagai seorang yang tidak memahami perlembagaan parti dan mahu menghancurkan parti.

Murugiah yang dipecat daripada PPP baru ini diberikan tempoh dua minggu untuk merayu dan tempoh berkenaan tamat hari ini.

Dalam pada itu, seramai sembilan ahli menawarkan diri untuk bertanding merebut tiga jawatan Naib Presiden PPP dan 29 lagi menawarkan diri merebut 25 kerusi Ahli Majlis Tertinggi parti itu.

No comments: