Sunday, May 31, 2009

Kenyataan tidak adil - Hock Nan

Kenyataan tidak adil - Hock Nan

PULAU PINANG 30 Mei - Pengerusi Gerakan Pulau Pinang, Datuk Dr. Teng Hock Nan menghormati keputusan Naib Presiden parti, Huan Cheng Guan yang mahu keluar parti namun menyifatkan beberapa kenyataan beliau sebagai tidak adil.

Pada masa sama, beliau turut mempersoalkan tindakan Naib Ketua Gerakan Bahagian Batu Kawan yang membuat keputusan itu hanya kerana isu pelantikan penyelaras Dewan Undangan Negeri (DUN) dan Parlimen parti di negeri ini.

Menurutnya, calon penyelaras dicadangkan oleh cawangan serta bahagian parti sebelum diputuskan jawatankuasa kerja negeri dan diserah kepada jawatankuasa kerja pusat (CWC) untuk membuat keputusan muktamad.

''Beliau pun berada dalam CWC juga, jadi saya tidak mengerti mengapa dia cakap kita guna undang-undang rimba, sebagai ahli yang ada jawatan tinggi dalam parti tidak patut cakap macam itu, ini tidak adillah.

''Sebagai kawan saya masih boleh keluar minum kopi dengan Cheng Guan tetapi keputusan mahu keluar parti dibuat sebab isu pelantikan ini, saya tidak ada apa mahu cakap.

''Sepatutnya sebagai pemimpin dia jalankan tanggungjawab dan terangkan perkara yang betul kepada akar umbi bukannya pergi mengapi-apikan mereka," katanya ketika dihubungi Mingguan Malaysia di sini hari ini.

Tambahnya, pada waktu sekarang semua ahli perlu bekerjasama mencapai objektif utama parti iaitu fokus untuk membantu rakyat dengan memberikan perkhidmatan terbaik bukan melakukan sebaliknya.

Sementara itu, Cheng Guan menegaskan, beliau tetap dengan keputusannya untuk keluar daripada parti itu dan tidak menolak kemungkinan akan menyertai parti lain termasuk pembangkang.

''Dalam politik macam-macam boleh berlaku, saya belum ada sebarang rancangan mengenai perkara ini, kita tunggu dan lihat sahaja apa yang akan berlaku serta berapa cawangan mahu ikut jejak saya," ujarnya.

Beliau turut mendakwa hingga kini lebih 20 cawangan parti itu antaranya dari Kepala Batas, Tasek Gelugor, Nibong Tebal dan Batu Kawan telah bersetuju mahu keluar daripada parti.

No comments: