Thursday, May 25, 2006

MCA ambil iktibar kekalahan SUPP

BERITA HARIAN

KUANTAN: Kekalahan Parti Bersatu Rakyat Sarawak (SUPP) mengekalkan lapan kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN) pada pilihan raya Sarawak Sabtu lalu yang antaranya berpunca daripada kemerosotan undi kaum Cina, akan dijadikan iktibar oleh MCA dalam memantapkan parti itu.

Naib Presiden MCA, Datuk Ong Tee Keat, berkata parti berasaskan kaum Cina itu akan sentiasa peka terhadap permasalahan rakyat, terutama membabitkan kaum Cina.

“Saya berpendapat kita kena sentiasa mengambil iktibar daripada baik buruknya kejadian yang berlaku.

“Bila kita menang pun, jangan kita lupa daratan, bila kita kalah, kajilah dengan sedalam-dalamnya sebab kita kalah atau pun kita kurang dapat sokongan atau kelebihan undi itu merosot,” katanya kepada pemberita selepas menghadiri majlis konvokesyen Politeknik Sultan Haji Ahmad Shah (Polisas) di sini, semalam.

Ong yang juga Timbalan Menteri Pengajian Tinggi, berkata MCA mengamalkan penyelesaian segera terhadap sesuatu permasalahan masyarakat dan bukan sekadar mengambil maklum berhubung masalah itu.

Beliau berkata, permasalahan setempat tidak boleh dipandang remeh berikutan persepsi masyarakat yang berbeza.

Setiausaha Organisasi SUPP, Datuk Peter Chin Fah Kui kelmarin menyuarakan kekecewaannya terhadap sokongan pengundi Cina, terutama di kawasan bandar.

Pada pilihan raya Sarawak kesembilan Sabtu lalu, BN memenangi 62 daripada 71 kerusi yang dipertandingkan.

Lapan daripada sembilan kawasan yang BN tewas membabitkan calon daripada parti komponennya, SUPP dan satu lagi kerusi membabitkan calon Parti Rakyat Sarawak (PRS).

Enam daripada calon SUPP itu tewas kepada DAP, satu kepada Keadilan dan satu lagi kepada Parti Kebangsaan Sarawak (Snap).



Oleh Sariha Mohd Ali

No comments: