Thursday, May 25, 2006

Bukan Islam masuk Pas helah politik

UTUSAN MALAYSIA

Oleh: TOREK SULONG

PASIR PUTEH 24 Mei - Perubahan sikap kepimpinan Pas sehingga mula sanggup membuka keahlian kepada bukan Islam hanya helah politik kerana terdesak untuk mencari peluang menguasai pemeritahan.

Setiausaha Parlimen Kementerian Sumber Asli dan Alam Sekitar, Datuk Sazmi Miah berkata, langkah itu adalah sebahagian strategi baru bagi mendapat mandat untuk memerintah sehingga boleh menghalalkan perkara yang pernah `diharamkan' parti itu sejak sekian lama.

Beliau percaya, pembaharuan dasar itu sebenarnya bukan daripada Mursyidul Am Pas, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat tetapi berkemungkinan idea kepimpinan pelapis muda Pas yang cemas terhadap kedudukan kerajaan negeri yang goyah ekoran sokongan rakyat kian terhakis.

``Saya melihat senario ini sebagai satu helah politik mengikut keadaan semasa dan tidak terkejut dengan pendekatan baru bagi memperlihatkan ia lebih terbuka,'' ujarnya yang juga Ahli Parlimen Machang.

Beliau berkata demikian ketika ditemui pemberita selepas merasmikan Mesyuarat Agung Persatuan Ibu Bapa dan Guru (PIBG) Sekolah Kebangsaan (SK) Sungai Petai kali ke-34 dekat sini petang semalam.

Sazmi berkata, sebelum ini pun kerajaan Kelantan pimpinan Pas menunjukkan sikap yang tidak menentu dengan mengharamkan permainan tradisional seperti dikir barat dan wang kulit serta program hiburan.

Bagaimanapun, katanya, sejak kebelakangan ini pelbagai `taktik' dibuat bagi membenarkan semula perkara yang pernah disekat apabila melihat ada kepentingan yang boleh memberi keuntungan kepada parti itu.

Dulu, tambah beliau, penceramah Pas dengan lantang mencerca UMNO kerana bergabung dengan parti yang didokong masyarakat bukan dalam Barisan Nasional (BN).

``Sekarang ini jelas, Nik Abdul Aziz seperti meludah ke langit dan akhirnya terpalit kemuka sendiri. Pas merasa tertekan di Kelantan pada kedudukan kerusi Dewan Undangan Negeri yang diperoleh dan melihat sokongan padu di kalangan bukan Islam kepada BN kian bertambah,'' ujarnya.

No comments: