Thursday, May 25, 2006

SPDP Mahu Penggabungan Dengan PRS Berlaku Secara Natural

BERNAMA

KUCHING, 25 Mei (Bernama) -- Parti Demokratik Progresif Sarawak (SPDP) mahu proses penggabungannya dengan Parti Rakyat Sarawak (PRS) berlaku secara natural dan tidak terlalu mendesak mana-mana pihak untuk bergabung dengannya dalam tempoh terdekat.

Presiden SPDP Datuk William Mawan Ikom berkata ada isu lain yang lebih besar untuk dibincangkan selepas selesai pilihan raya Dewan Undangan Negeri (DUN) Sarawak kesembilan.

"Kita mahu proses penggabungan ini berlaku secara natural, asas yang paling penting ialah kita mahu bersatu hati, kita tunggu masanya akan tiba kerana isu penggabungan ini hanya isu yang kecil," katanya kepada pemberita selepas mempengerusikan mesyuarat ahli Majlis Tertinggi SPDP di ibu pejabat parti di sini hari Khamis.

Mawan berkata tumpuan utama parti ketika ini ialah isu kemerosotan jumlah undi dalam kawasan DUN yang diwakili oleh calon SPDP, selain isu semasa yang dibangkitkan oleh pembangkang.

Katanya satu laporan post-mortem berhubung semua isu pilihan raya, termasuk kemerosotan jumlah undi, akan dibentangkan pada mesyuarat Majlis Tertinggi akan datang.

Pada pilihan raya kesembilan lalu, kesemua lapan calon BN dari parti SPDP termasuk dua calon baru menang.

Selain Mawan yang menang di Pakan, calon SPDP lain yang mencatatkan kejayaan ialah Peter Nansian Ngusie (Tasik Biru), Datuk Peter Nyarok Entrie (Krian), Wong Judat (Meluan), Rosey Yunus (Bekenu), Sylvester Entri Muran (Marudi), Paulus Palu Gumbang (Batu Danau) dan Nelson Balang Rining (Ba'Kelalan).

Menurut Mawan kejayaan SPDP itu merupakan satu bukti kepada keteguhan parti yang beliau anggap masih muda.

"Sekarang kita mempunyai wakil rakyat yang diwakili oleh tujuh suku kaum di Sarawak. Kita ada wakil dari kaum Iban, Cina, Bidayuh, Bisaya, Kedayan, Kenyah dan Lun Bawang. Ini sudah cukup baik," katanya.

Dalam pada itu Mawan berkata SPDP dijangka mengadakan Mesyuarat Agung Tiga Tahun Sekali (TGM) pada bulan Ogos tahun ini dan ia dijangka dirasmikan oleh Perdana Menteri Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi.

No comments: