Thursday, May 25, 2006

Tidak perjelas isu punca kekalahan

UTUSAN MALAYSIA

KUCHING 24 Mei - Kekalahan Parti Rakyat Bersatu Sarawak (SUPP) di lapan kerusi pada pilihan raya negeri Sabtu lalu kerana kegagalan menjelaskan isu pajakan tanah kawasan bandar.

Timbalan Presiden Parti Pesaka Bumiputra Bersatu (PBB), Datuk Abang Johari Tun Abang Openg berkata, selain itu kekalahan terbesar parti komponen Barisan Nasional (BN) juga mungkin berpunca daripada tindakan pembangkang yang memutar belitkan isu tanah kononnya kerajaan negeri telah merampas tanah Hak Adat Bumiputera (NCR) rakyat.

Katanya, kedua-dua isu yang diputarbelitkan pembangkang itu boleh ditangkis dengan memberi penjelasan terperinci dan menyeluruh sehingga ke peringkat akar umbi sepanjang kempen pilihan raya lalu.

``Apa yang saya perhatikan polisi kerajaan terhadap pajakan tanah di kawasan bandar tidak diperjelaskan sehingga ke akar umbi menyebabkan pengundi termakan hasutan pembangkang.

``Sedangkan polisi kerajaan adalah adil dan tidak membebankan,'' katanya pada sidang akhbar di pejabatnya di sini hari ini.

SUPP, satu daripada empat parti komponen BN negeri hilang lapan daripada 19 kerusi yang diperuntukkan kepadanya iaitu Padungan, Batu Lintang, Pending, Kota Sentosa, Bukit Assek, Kidurong. Meradong dan Engkilili.

Bagaimanapun Johari menyifatkan kekalahan SUPP itu sebagai kejutan sementara dan yakin parti yang mewakili kaum Cina Sarawak itu akan bangkit pada pilihan raya akan datang.

Beliau turut menyifatkan kekalahan SUPP itu sama seperti yang pernah dialami oleh PBB pada pilihan raya Parlimen pada 1999.

Katanya, ketika itu pembangkang memutar belitkan isu NCR dengan mendakwa kerajaan akan menghapuskan hak pemilikan tanah tersebut.

``PBB menang dengan majoriti tipis di kawasan Kuching akibat dakyah pembangkang ketika itu.

``Bagi saya kekalahan SUPP di lapan kerusi yang ditandinginya bukan penamat perjuangan parti itu,'' katanya.

Dalam perkembangan yang sana, Johari mengucapkan terima kasih kepada pengundi yang membantu PBB menang seratus peratus khususnya di lima kawasan di bandar raya Kuching iaitu Pantai Damai, Demak Laut, Tupong, Samariang dan Satok.

Katanya, kemenangan itu membuktikan sokongan terhadap BN tetap mantap walaupun terdapat beberapa kawasan mencatatkan penurunan majoriti undi.

``Kemerosotan undi di kawasan-kawasan terlibat mungkin disebabkan pembangkang memutar belitkan isu-isu di kawasan terlibat.

``Apa yang lebih penting kejayaan PBB di kawasan bandar menunjukkan BN tetap mendapat sokongan dari golongan berpendidikan tinggi dan profesional,'' katanya.

No comments: