Friday, November 16, 2007

Malaysia bidas badan hak asasi manusia

PUTRAJAYA 15 Nov. – Malaysia hari ini membidas badan hak asasi manusia terutama di peringkat antarabangsa yang menuntut negara lain melakukan sesuatu tetapi hanya melihat sahaja perlanggaran hak asasi di negara sendiri.

Menteri Luar, Datuk Seri Syed Hamid Albar berkata, sepatutnya badan berkenaan melihat terlebih dahulu masalah yang berlaku di dalam negara mereka sebelum mengajar negara lain mengenai apa yang perlu dilakukan.

‘‘Saya tidak fikir badan hak asasi manusia negara lain patut beritahu negara lain apa yang perlu dilakukan. Saya fikir apabila mereka memberitahu supaya dilakukan sesuatu, maka berlaku pelbagai masalah di negara berkenaan.

“Apabila mereka berjaya membaikinya, barulah orang lain boleh belajar daripada mereka, tapi jangan beritahu kita apa yang perlu dilakukan kerana jika rakyat melanggar peraturan, mereka perlu berhadapan dengan akibatnya,” katanya.

Beliau berkata demikian selepas mengadakan pertemuan dengan rakan sejawatannya dari Bosnia dan Herzegovina, Sven Alkalaj di sini, hari ini.

Alkalaj bersama beberapa pegawai dari kementeriannya berada di negara ini selama tiga hari mulai hari ini.

No comments: