Friday, November 16, 2007

Abdul Rashid cabar pihak dakwa SPR tidak telus

MELAKA: Pengerusi Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR), Tan Sri Abdul Rashid Abdul Rahman mencabar pihak yang mendakwa badan itu sebagai tidak telus, tidak adil dan tidak bebas supaya membawa SPR ke mahkamah.

Beliau berkata, apa yang berlaku sekarang ialah pihak terbabit yang mempunyai kepentingan politik, hanya pandai bercakap tanpa sebarang bukti, sebab itu mereka tidak menggunakan forum sah untuk bersuara, sebaliknya memilih untuk mengadakan demonstrasi jalanan.

"Bila kita panggil mereka berdialog dengan SPR, tak pernah mereka bangkitkan isu tak adil, tak telus, tak bebas. Itu semua klise, tanpa makna. Bila kita tanya apa yang tak adil, tak telus dan tak bebas... mereka hanya ternganga.

"Mereka hanya mempolitikkan kata-kata. Saya dah banyak kali minta bukti daripada mereka, tapi mereka tak dapat tampil dengan bukti. Mereka cuma bermain dengan kata-kata... klise semata-mata.

"SPR sentiasa bekerja dalam kerangka undang-undang yang diwujudkan. Undang-undang tak pernah berubah, cuma proses yang dipinda untuk meningkatkan lagi kecekapan proses pilihan raya," katanya.

Beliau berkata demikian ketika berucap merasmikan Taklimat Pegawai Pengurus, Penolong Pegawai Pengurus dan Pasukan Penguatkuasa Kempen Pilihan Raya (PPKPR) Pilihan Raya Umum ke-12 Negeri Melaka, di sini, semalam.

Beliau memilih majlis taklimat pertama untuk negeri itu sebagai medan untuk buat pertama kalinya menjawab dakwaan Gabungan Pilihan Raya Bersih (Bersih) yang mengadakan perhimpunan haram dan menghantar memorandum kepada Yang di-Pertuan Agong, Sabtu lalu.

Abdul Rashid berkata, sejak beberapa hari lalu media asyik memburu beliau susulan tindakan menghantar memorandum berkenaan sehingga beliau tak senang hendak tidur.

No comments: