Saturday, October 20, 2007

Syor tubuh Suruhanjaya Diraja ganti panel bebas

KUALA LUMPUR 19 Okt. – Majlis Peguam menggesa kerajaan menubuhkan segera Suruhanjaya Diraja bagi menggantikan panel bebas yang menjalankan siasatan kes klip video mengenai perbualan seorang peguam terkenal kononnya dengan seorang hakim kanan.

Presidennya, Ambiga Sreenevasan berkata, ini kerana, panel bebas yang ditubuhkan pada 25 September lalu tidak mempunyai kuasa penuh untuk menjalankan siasatan secara menyeluruh mengenai kes tersebut.

Menurut beliau, suruhanjaya diraja yang dilantik oleh Yang di-Pertuan Agong di bawah Akta Suruhanjaya Siasatan 1950, mempunyai kuasa untuk memanggil saksi, mewajibkan kehadiran dan menyediakan imuniti kepada para saksi bagi memastikan keberkesanan siasatan terhadap kes tersebut.

“Sekiranya mereka tidak mampu untuk menjalankan siasatan, lebih baik tubuhkan Suruhanjaya Diraja yang mempunyai kuasa menyeluruh untuk membuat siasatan.” katanya ketika dihubungi Utusan Malaysia di sini hari ini.

Klip video selama lapan minit itu didakwa menunjukkan seorang peguam terkenal berbual melalui telefon dengan seseorang yang dikatakan hakim kanan mengenai pelantikan hakim di negara ini pada 2002 dan disebarkan di Internet oleh parti pembangkang pada 18 September lalu.

No comments: