Saturday, October 20, 2007

Ketua pembangkang gesa Ketua Hakim Negara letak jawatan

PETALING JAYA 20 Okt — Ketua pembangkang, Lim Kit Siang menggesa Ketua Hakim Negara, Tun Ahmad Fairuz Sheikh Abdul Halim supaya meletakkan jawatan dengan segera kerana beliau menyifatkan ketua badan kehakiman itu “tidak layak untuk tugas tersebut.”

“Jika beliau boleh menggunakan Datuk Seri (Mohamed) Nazri Aziz untuk mengelirukan Parlimen dan menafikan bagi pihaknya bahawa beliau memperakukan pemansuhan Common Law pada Ogos apabila beliau sebenarnya telah berbuat demikian, beliau boleh melakukan lagi untuk menafikan bahawa beliau ialah di pihak lain dalam Pita Lingam,” kata pengerusi DAP itu dan juga anggota Parlimen Ipoh Timur.

Lim kemudian memainkan salinan pita kaset yang dikatakan merakamkan kenyataan Ahmad Fairuz berkaitan dengan pemansuhan Common Law kepada pemberita di ibu pejabat DAP di sini, hari ini.

Menurut pita itu, Ahmad Fairuz didakwa menyatakan kepada pemberita pada 21 Ogos bahawa beliau tidak fikir ada keperluan untuk Common Law of England kerana Malaysia mempunyai banyak pakar perundangan untuk diterjemahkan dan memberikan pandangan sendiri mereka mengenai undang-undang.

“Saya mencadangkan pada seminar, mungkin mereka boleh kaji perkara ini, sama ada anda mahu mengekal dan menjaga kedudukan ini atau menunjukkan kerajaan bahawa kita boleh mewujudkan pilihan. Kenapa ke Common Law?" menurut rakaman tersebut.

Rakaman itu dikatakan diadakan pada satu seminar mengenai pemikiran dan kerja-kerja akademik Allahyarham bekas Dekan Fakulti Undang-undang, Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM), Tan Sri Ahmad Ibrahim Ogos lepas.

Ia disiarkan di muka hadapan akhbar Utusan Malaysia bertajuk “Mansuhkan Common Law — Ketua Hakim Negara mahu sistem perundangan Inggeris digantikan sepenuhnya.”

Bagaimanapun dakwaan itu dinafikan sekeras-kerasnya oleh Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Mohamed Nazri Aziz dan tajuk akhbar berkenaan yang telah menjadi kontroversial disebabkan pemberitaan yang tidak bertanggungjawab.-Bernama

No comments: