Saturday, October 20, 2007

Pengundi boleh tukar kawasan asal

KUALA LUMPUR: Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) meminta pengundi yang nama mereka dipindahkan ke kawasan lain tanpa kebenaran memohon menukar semua ke kawasan asal mengikut alamat dalam kad pengenalan.

Sumber SPR berkata, bagi melakukan proses itu mereka perlu mengisi dan menandatangani borang pertukaran supaya tidak hadapi masalah apabila pilihan raya nanti.

Beliau berkata demikian mengulas laporan akhbar kelmarin mengenai SPR yang mendedahkan ada Penolong Pegawai Pendaftaran (PPP) dilantik menyalahguna kuasa dengan memindah nama pemilih ke kawasan lain tanpa kebenaran.


Pegawai terbabit dikesan memindahkan nama pemilih baru atau sedia ada yang memohon menukar alamat mengikut Sistem Pendaftaran Bermusim (SPB) yang dilaksanakan sebelum 16 Julai 2002.

Sementara itu Setiausaha SPR, Datuk Kamaruzaman Mohd Noor, ketika dihubungi berkata pemilih berdaftar yang bertukar alamat tempat bermastautin tetapi hendak mengundi di pusat pengundian berdekatan alamat kediaman baru, perlu ke Jabatan Pendaftaran Negara untuk membuat pertukaran alamat dalam kad pengenalan.

Katanya, selepas menukar alamat dalam kad pengenalan, mereka perlu memohon kepada SPR dengan mengisi Borang A bagi menukar alamat kawasan mengundi.


“SPR akan meluluskan permohonan tukar alamat dengan syarat alamat itu sama seperti alamat dalam pangkalan data JPN,” katanya.

Beliau juga berkata, SPR sudah membuat tempahan 50,000 peti undi telus cahaya, selain alat penindik baru kertas undi dan dakwat khas yang akan digunakan sebagai tanda pada kuku jari telunjuk kiri pengundi pada pilihan raya umum akan datang.

Katanya, dakwat khas yang dibeli dari India dicuba guna oleh ahli SPR, Datuk Dr P Manogran dan ia tidak boleh dihilangkan daripada kuku selama kira-kira dua setengah minggu.

Katanya, peti undi telus cahaya itu pula ditempah daripada sebuah syarikat tempatan bagi menggantikan peti undi hitam yang digunakan selama ini.

Alat penindik baru pula lebih ringan, tidak berkarat dan senang dibuat bunga penindik pada kertas undi bagi membezakan kertas undi berdasarkan saluran pengundian di pusat mengundi.

Sementara itu, Setiausaha Agung MIC, Datuk Dr S Subramaniam, berkata SPR perlu memastikan bahawa isu memindahkan nama pemilih ke kawasan lain tanpa pengetahuan pengundi tidak berulang pada masa depan.

Katanya, meskipun SPR tidak lagi membenarkan PPP menguruskan permohonan pertukaran alamat pemilih dan hanya memberi tugas menguruskan pendaftaran pengundi baru, suruhanjaya itu mesti melakukan pemantauan rapi.

Setiausaha Agung DAP, Lim Guan Eng pula meminta SPR membuat laporan polis mengenai pemindahan nama pemilih ke kawasan lain tanpa pengetahuan pengundi atau merujuknya kepada Pejabat Peguam Negara bagi mendapatkan nasihat berhubung bentuk tindakan yang wajar diambil.

Katanya, jika terbukti PPP berkenaan terbabit, beliau mesti dipecat dan dikenakan tindakan sewajarnya.

Setiausaha agung Pas, Datuk Kamaruddin Jaafar berkata, oleh kerana ia berkaitan urusan pentadbiran, SPR perlu mengambil tindakan menghukum dan tidak membenarkan mereka yang terbabit menjadi PPP.

No comments: