Tuesday, September 25, 2007

Tidak Mahu Mengundi Boleh Jejas Amalan Demokrasi Negara - Abdullah

KUALA LUMPUR, 24 Sept (Bernama) -- Keengganan orang ramai mendaftar sebagai pengundi akan menjejaskan amalan demokrasi di negara ini, kata Perdana Menteri Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi.

Beliau berkata mengundi adalah satu tanggungjawab yang penting kerana masyarakat perlu menggunakan hak mereka untuk menentukan kerajaan dan wakil rakyat.

"Jika kita sendiri tidak mahu mendaftar sebagai pengundi tentulah kita tiada peranan langsung dalam hal ini (proses demokrasi negara)," kata Abdullah yang juga Presiden Umno selepas mempengerusikan mesyuarat Majlis Tertinggi Umno di ibu pejabat parti di sini.

Beliau berkata akibatnya wakil rakyat tidak mendapat sokongan yang kuat.

Semalam, Pengerusi Suruhanjaya Pilihanraya Tan Sri Abdul Rashid Abdul Rahman mendedahkan bahawa orang Melayu masih menjadi golongan tertinggi yang tidak mendaftar sebagai pengundi.

Abdullah juga mengumumkan tiga anggota Umno yang tamat tempoh penggantungan mereka kerana terbabit dengan politik wang iaitu anggota Parlimen Machang Datuk Ismail Mamat, Datuk Abdul Rashid Ismail (Jelutong) dan Yusof Apdal (Silam).

Mengenai kemudahan pengangkutan awam, Abdullah berkata kerajaan sedang memastikan pengangkutan awam mencukupi bagi rakyat pulang ke kampung masing-masing untuk menyambut Hari Raya Aidilfitri.

Usaha sedang dijalankan untuk mendapatkan kenderaan dan pemandu secukupnya ketika musim perayaan ini, katanya.

-- BERNAMA

No comments: