Wednesday, September 19, 2007

Tragedi Batu Buruk - PAS mohon Raja-Raja Melayu campur tangan

Salmiyah Harun
Wed | Sep 19, 07 | 7:58:05 pm MYT

KUALA LUMPUR, 19 Sept (Hrkh) - PAS memohon kepada Raja-Raja Melayu supaya menubuhkan segera Suruhanjaya DiRaja bagi menyiasat secara telus dan terbuka terhadap insiden berdarah di Batu Buruk, Terengganu, 8 September lepas.

Rombongan PAS diketuai Timbalan Presiden, Ustaz Nasharudin Mat Isa diiringi Ketua Dewan Pemuda, Salahudin Ayub, Setiausaha Agung, Dato' Kamarudin Jaffar dan Setiausaha Politik Presiden PAS, Dr Syed Azman Syed Ahmad Nawawi, berkunjung ke Istana Negara petang tadi.

Dalam memo tersebut PAS memohon suruhanjaya menyiasat secara bebas dan telus serta menghukum sesiapa yang bersalah dengan hukuman setimpal.

PAS juga memohon titah DiRaja agar kerajaan mengadakan perbincangan dan perundingan segera dengan PAS bagi menyelesaikan kekeruhan dari insiden tersebut demi kepentingan agama, bangsa dan negara.

Menurut Ustaz Nasharudin, PAS tidak akan berdiam diri dan akan terus membuat desakan sehingga kes terbabit disiasat oleh suruhanjaya.

Memo diserahkan kepada Penyimpan Mohor Besar Raja-Raja Melayu, Tan Sri Engku Ibrahim Engku Ngah yang ditemani penolong setiausaha Dato' Sabtu Awab.

Pertemuan berlangsung selama setengah jam. - mr

(Berita lanjut menyusul)

No comments: