Tuesday, September 18, 2007

Rusuhan: Pelajar serah diri

UTUSAN MALAYSIA

KUALA TERENGGANU 16 Sept. – Seorang pelajar sebuah sekolah agama swasta di Binjai Bongkok, Marang, hari ini menyerah diri di Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Kuala Terengganu bagi membantu siasatan kes rusuhan dan membakar Jalur Gemilang di Jalan Sultan Mahmud pada 8 September lepas.

Pelajar berusia 16 tahun dan berasal dari Kampung Tok Dir, dekat sini menyerah diri sehari selepas gambarnya bersama lapan lagi lelaki yang dikehendaki polis bagi membantu melengkapkan kertas siasatan kes berkenaan disiarkan di media massa semalam.

Timbalan Ketua Jabatan Siasatan Jenayah I negeri, Supritendan Khairi Ahrasa berkata, pelajar tingkatan empat sekolah agama swasta itu datang seorang diri ke IPD Kuala Terengganu kira-kira pukul 10.15 pagi ini.

‘‘Polis akan menjalankan soal siasat ke atas pelajar itu untuk mengetahui sejauh mana penglibatannya dalam kejadian rusuhan dan membakar Jalur Gemilang pada malam 8 September lalu.

‘‘Siasatan ke atasnya adalah mengikut Seksyen 27 (5) Akta Polis 1967 berhubung perhimpunan haram dan Seksyen 440 Kanun Keseksaan kerana menyebabkan bencana terhadap harta benda awam sewaktu rusuhan,’’ katanya pada sidang akhbar di Ibu Pejabat Polis Kontinjen Terengganu di sini.

Khairi berkata, sebarang keputusan untuk mendapatkan tahanan reman ke atas pelajar terbabit hanya akan diketahui hasil soal siasat ke atasnya yang dibuat hari ini.

‘‘Jika perlu siasatan lanjut, polis akan mendapatkan perintah tahanan reman ke atas pelajar ini esok di bawah Seksyen 117 Kanun Prosedur Jenayah,’’ katanya.

Mengulas perkembangan kes tersebut, beliau berkata, setakat ini polis sudah menerima banyak maklumat daripada orang awam yang mengetahui alamat dan nombor telefon lapan lagi individu yang dikehendaki untuk membantu siasatan kes rusuhan itu.

‘‘Polis yakin dengan maklumat-maklumat yang ada ini kita akan menahan lapan lagi lelaki yang dikehendaki tidak lama lagi ataupun mereka sendiri boleh tampil untuk menyerah diri secara sukarela,’’ katanya.

Khairi berkata, polis juga akan mengedarkan lebih 20 lagi gambar individu yang dipercayai dapat membantu siasatan kes berkenaan pada sidang akhbar Selasa ini.

No comments: