Sunday, September 30, 2007

Rusuhan: Pelajar serah diri

KUALA TERENGGANU 29 Sept. – Seorang calon Penilaian Menengah Rendah (PMR) yang dikehendaki polis berhubung kes membakar Jalur Gemilang dan merosakkan harta benda awam dalam rusuhan di Jalan Sultan Mahmud dan Batu Burok awal bulan ini, menyerah diri selepas berita mengenai usaha mencarinya disiarkan.

Pelajar sebuah sekolah menengah di Pasir Panjang dekat sini, datang ke Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Kuala Terengganu pukul 10.40 pagi ini dengan ditemani dua abangnya berusia 36 dan 26 tahun serta seorang rakan abangnya berusia 25 tahun.

Timbalan Ketua Jabatan Siasatan Jenayah I negeri, Supritendan Khairi Ahrasa berkata, pelajar berasal dari Gong Penaga, Pasir Panjang itu kini ditahan untuk diambil keterangannya.

“Polis mahu tahu sejauh mana penglibatannya dalam kejadian pada 8 September itu.

“Siasatan mengikut Seksyen 440 Kanun Keseksaan kerana menyebabkan bencana terhadap harta benda awam sewaktu rusuhan dan jika polis berpuas hati dengan keterangannya, pelajar terbabit akan dibebaskan dengan jaminan polis bagi membolehkannya menduduki PMR pada 1 Oktober ini,” katanya kepada pemberita di sini hari ini.

Sementara itu di Alor Star, Kedah Ketua Pergerakan Pemuda UMNO, Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein berkata, pihaknya akan mengambil tindakan undang-undang terhadap parti pembangkang jika mereka menuduh pergerakan itu sebagai dalang yang mencetuskan rusuhan di Terengganu awal bulan ini.

“Apa yang didakwa mereka (mengatakan Pemuda UMNO Terengganu sebagai dalang rusuhan) adalah semata-mata untuk mengaburi mata rakyat,” katanya kepada pemberita selepas Majlis Berbuka Puasa Bersama Pemuda UMNO Kedah di Sekolah Kebangsaan Hutan Kampung di sini malam tadi.

No comments: