Sunday, September 30, 2007

Pelajar bakar bendera serah diri

KUALA TERENGGANU: Seorang pelajar Tingkatan Tiga dari Kampung Gong Penaga, Jalan Pasir Panjang, di sini yang dipercayai terbabit membakar Jalur Gemilang dalam rusuhan di Jalan Sultan Mahmud pada malam 8 September lalu, menyerah diri kepada polis, pagi semalam.

Pelajar terbabit yang akan mengambil peperiksaan Penilaian Menengah Rendah (PMR) esok datang bersama dua abang dan seorang rakan di ibu pejabat polis kontinjen (IPK) negeri, jam 10.40 pagi.

Timbalan Ketua Jabatan Siasatan Jenayah negeri, Superintendan Khairi Ahrasa, berkata pelajar terbabit hadir bagi membantu siasatan berhubung insiden pembakaran Jalur Gemilang pada malam kejadian.

Beliau berkata, polis sedang mengambil keterangan daripada pelajar terbabit dan jika polis berpuas hati dengan keterangan dan kerjasama diberikan, pelajar itu akan dibebaskan dengan jaminan polis bagi membolehkannya mengambil peperiksaan PMR.

Katanya, pelajar itu tidak hadir ke sekolah selepas menyedari gambarnya disiarkan media 10 September lalu.

"Pelajar terbabit juga berselisih faham dengan ibunya kerana tidak hadir ke sekolah selama beberapa hari, sebaliknya tidur di surau dan masjid di kampungnya," katanya.

Khairi berkata, pelajar itu disiasat mengikut Seksyen 440 Kanun Keseksaan kerana membuat khianat ketika rusuhan dengan membakar Jalur Gemilang.

No comments: