Friday, May 26, 2006

SUPP hantar laporan kepada PM

BERITA HARIAN

KUCHING: Presiden Parti Bersatu Rakyat Sarawak (SUPP), Tan Sri Dr George Chan Hong Nam akan menghantar laporan lengkap kepada Perdana Menteri, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi punca kekalahan teruk parti itu pada pilihan raya negeri, Sabtu lalu.

Dr Chan berkata, laporan yang akan disiapkan dalam masa sebulan turut mengambil kira pendapat ahli pada peringkat cawangan di seluruh negeri, termasuk pandangan pembangkang mengenai kelemahan SUPP.

Katanya, mesyuarat dengan ahli jawatankuasa tertinggi parti itu diadakan baru-baru ini bagi mengenal pasti punca kekalahan SUPP di lapan kawasan Dewan Undangan Negeri (DUN) iaitu di Kota Sentosa, Pending, Batu Lintang, Padungan, Bukit Assek, Meradong, Engkelili dan Kidurong kepada pembangkang.

"SUPP akur dengan arahan Perdana Menteri yang meminta kami menyediakan laporan lengkap mengenai punca kekalahan teruk calon kami baru-baru ini sehingga menjejaskan kedudukan Barisan Nasional (BN) negeri keseluruhannya," katanya kepada pemberita selepas merasmikan seminar anjuran Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (MCMC) di sini, semalam.





Sementara itu, di PUTRAJAYA, Setiausaha Penganjur SUPP, Datuk Peter Chin, berkata semua 33 cawangan parti itu di seluruh Sarawak diarah mengadakan bedah siasat bagi membantu SUPP dan BN mengenal pasti kelemahan jentera parti hingga menyebabkan lapan kerusi itu jatuh ke tangan pembangkang pada pilihan raya itu.













"Pada masa ini, kami tidak berminat menuding jari kepada sesiapa, sebaliknya kami ingin menyelesaikan masalah ini secepat mungkin," katanya kepada pemberita selepas merasmikan seminar anjuran Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (MCMC) di sini, semalam.

SUPP kalah kepada DAP di DUN Kota Sentosa, Pending, Batu Lintang, Bukit Assek, Meradong dan Kidurong, manakala masing-masing tewas satu kerusi di tangan Parti Kebangsaan Sarawak (SNAP) di DUN Engkelili dan Parti Keadilan Rakyat (DUN Padungan).

Dr Chan berkata, tiada sesiapa daripada parti itu termasuk calon SUPP yang kalah dalam pilihan raya lalu akan meletakkan jawatan, setakat ini.

"SUPP lebih berminat untuk menyelesaikan kemelut melanda parti ketika ini. Mereka yang ingin meletakkan jawatan hanya boleh dilakukan apabila masalah dapat diselesaikan, sekarang bukan masa yang sesuai untuk berbuat demikian.

"SUPP bukan parti pengecut yang mudah putus asa walaupun kalah teruk ketika pilihan raya lalu dan kini dicemuh pelbagai pihak.

“Kami tidak akan berundur diri sembarangan hanya kerana calon kami tidak diterima, sebaliknya kami masih ingin berkhidmat kepada rakyat dan kini cuba memahami kemahuan mereka," katanya.

No comments: