Monday, October 01, 2007

Pelbagai pihak mahu SB dibubarkan!

Azamin Amin
Mon | Oct 01, 07 | 1:32:43 pm MYT

KUALA LUMPUR, 1 Okt (Hrkh) - Peranan Polis Cawangan Khas (SB) semakin dicurigai malah dilihat hanya dijadikan 'alat' oleh parti pemerintah khususnya Umno untuk merisik dan mencetuskan suasana tidak senang di kalangan rakyat terutamanya yang menyokong pihak pembangkang.

"Sepanjang pemerintahan Umno, SB tidak ubah seperti polis politik yang digerakkan oleh ahli politik kerajaan," kata bekas tahanan Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA), Saari Sungib.

"Mereka mengancam rakyat tetapi mereka juga menghasut rakyat. Dari sesi soal siasat saya semasa saya di Kem Tahanan Kamunting, saya difahamkan mereka menerima arahan daripada sayap Umno tertentu," katanya yang ditahan pada April 2001 selepas dituduh oleh Kerajaan Umno menggunakan cara militan untuk menjatuhkan kerajaan.

Ramai pihak menggesa supaya peranan SB dikaji semula dan ada antaranya mahu dibubarkan.

"Saya menyeru supaya Cawangan Khas dibubarkan. Keganasan mereka semakin tidak terkawal," kata Ahli Majlis Pimpinan Tertinggi KeADILan, S. Manickavasagam yang dipetik daripada Suara KeADILan.

"Kerajaan kata peranan SB ialah risikan keselamatan, kenapa pula kacau di ceramah? Mereka menjadi duri dalam daging di setiap perhimpunan aman, persoalannya ialah apa sebenarnya tugas mereka?" soalnya lagi merujuk insiden yang berlaku di Batu Buruk Kuala Terengganu.

Peranan SB sering dipersoalkan selepas tamatnya konfrantasi komunis di negara ini pada 12 Julai 1960, lalu semenjak itu, campur tangan sayap perisikan polis itu dalam perkembangan politik negara sering menjadi sasaran kritikan dan kecaman aktivitis politik tanahair.

Meletusnya Reformasi 1998, kecaman terhadap SB semakin lantang berikutan kempen provokasi, serangan saraf dan manipulasi unit risikan terhadap gerakan reformasi tersebut.

"SB mempunyai tidak kurang daripada 26,000 anggota dan suatu angka yang terlalu ramai. Sekarang ini Musa Hassan (Ketua POlis Negara) tidak mempunyai anggota membasmi kadar jenayah di seluruh negara yang meningkat," kata Manickavasagam.

Menyentuh hal sama,Ahli Majlis Pimpinan Tertinggi KeADILan yang juga seorang peguam, Latheefa Koya turut bersetuju peranan SB dikaji semula memandangkan SB tidak serius melakukan tugas risikan.

"SB jadi alat politik kerajaan. Terlalu banyak tuduhan dan rekod mendedahkan SB menjadi perisik dan pemberi maklumat kepada BN." katanya.

Dalam pada itu badan pemantau hak asasi manusia Amnesty International (AI) dalam satu kenyataan media menjelaskan sebarang siasatan ke atas rusuhan 8 September lalu di Batu BUruk, mestilah juga membongkar peranan yang dimainkan SB dalam tragedi ini.

"Persoalannya ialah, adakah SB sebahagian dari skuad kawalan Batu Buruk? Jika benar mengapa mereka beruniform serta diberi kelengkapan sewajarnya menangani situasi berbangkit? Mengapa mereka membawa senjata berbahaya?"soal K. Shan penyelaras kempen badan tersebut. - mks.

(Berita selanjutnya boleh diperolehi daripada Suara KeADILan terbitan 25 September - 9 Oktober 2007)


No comments: