Monday, October 01, 2007

Beri kerjasama kepada panel siasatan

JOHOR BAHRU 30 Sept. – Panel bebas khas bagi menyiasat rakaman video perbualan telefon membabitkan seorang peguam terkenal dengan hakim kanan mengenai urusan pelantikan hakim perlu diberikan bantuan sepenuhnya oleh semua pihak ketika menjalankan siasatan mereka.

Pengerusi Jawatankuasa Kira-Kira Wang Negara (PAC), Datuk Shahrir Abdul Samad berkata, selain itu mereka juga perlu diberikan kuasa sepenuhnya oleh kerajaan dalam melaksanakan tugas tersebut.

“Ini untuk memastikan mereka dapat menjalankan tugas dengan bebas dan telus,” katanya selepas menyampaikan sumbangan kebajikan kepada fakir miskin, ibu tunggal dan orang kurang upaya UMNO Bahagian Johor Bahru di sini, hari ini.

Beliau berkata demikian ketika mengulas pelantikan panel bebas bagi menyiasat rakaman video itu yang terdiri daripada bekas Hakim Besar Malaya, Tan Sri Haidar Mohd. Noor; Pengerusi Majlis Latihan Khidmat Negara, Tan Sri Lee Lam Thye dan bekas Hakim Makamah Rayuan, Datuk Mahadev Shankar baru-baru ini.

Shahrir yang juga Ahli Parlimen Johor Bahru berkata, siasatan panel itu akan lebih menjurus pada perkara pokok iaitu kesahihan dan suntingan rakaman video yang dibuat menerusi telefon bimbit itu.

Sehubungan itu, beliau berharap pihak yang merakamkan video perbualan itu perlu juga dipanggil untuk memberikan keterangannya kepada panel tersebut.

“Ini kerana video itu telah dirakam lima tahun lalu,” katanya.

Menurutnya, kerajaan hanya boleh mengambil tindakan setelah kesahihan video itu disahkan oleh panel berkenaan.

No comments: