Saturday, May 27, 2006

DBKU bukan punca undi BN kurang

UTUSAN MALAYSIA

KUCHING 26 Mei - Dewan Bandaraya Kuching Utara (DBKU) hari ini menafikan kekurangan majoriti undi yang diperoleh calon Barisan Nasional (BN) di Satok dan Pantai Damai pada pilihan raya lalu berpunca daripada tindakan tegas pihak berkuasa tempatan itu.

DBKU dalam kenyataannya di sini, hari ini berkata, isu kekurangan majoriti bukanlah disebabkan DBKU, lebih-lebih lagi yang melibatkan kawasan Pantai Damai.

Menurut kenyataan itu, Pantai Damai merangkumi Penempatan Semula Rampangi, Pasir Pandak, Pasir Panjang, Buntal dan Santubong tidak pernah terlibat dengan sebarang tindakan `keras' oleh DBKU.

Kata kenyataan itu, DBKU telah memberi kerjasama yang sangat baik dengan penduduk Pantai Damai, ketua-ketua masyarakat dan juga wakil rakyat kawasan berkenaan.

``Pelbagai aktiviti kemasyarakatan seperti gotong-royong, kempen anti nyamuk, dialog, turun padang dan program kejiranan telah dijalankan, malah pada 3 Julai tahun lepas DBKU dengan kerjasama Jawatankuasa Kemajuan dan Keselamatan Kampung Buntal telah mengadakan Program Kejiranan Mesra yang dirasmikan oleh Ketua Menteri, Tan Sri Abdul Taib Mahmud,'' kata kenyataan itu.

Kenyataan itu dikeluarkan ekoran komen Menteri Perumahan Sarawak yang juga Ahli Dewan Undangan Negeri Satok, Datuk Seri Abang Johari Tun Openg yang menyarankan DBKU menggunakan pendekatan yang lebih bertolak-ansur serta kemanusiaan dalam menyelesaikan masalah yang timbul.

No comments: